Nesodden: Amta tar turen innom Torneveien og møter arbeidende styreformann som han kaller seg, 60-åringen Rune Næss:

– Dette er egentlig datter Victoria og svigersønn Andreas sitt prosjekt, men siden jeg har hatt ledig tid grunnet pandemien ville jeg bidra med mitt, sier senior usedvanlig beskjedent til sunnmøring å være, også siden han eier en tredjedel av KK Auto AS.

– Det er allerede tre bilverksteder få kilometer fra hverandre sør på halvøya, er det rom for flere?

Det er minimum to ukers ventetid til enhver tid hos de tre andre både på service og EU-kontroll. Dermed er det en underkapasitet og en handelslekkasje til Ski og Drøbak. Derfor er det ikke snakk om noen form for kannibalisme, for det er rom for oss også, slår han fast og tilføyer:

– Vi har uansett en fordel av at alle busser går hit siden bussgarasjen ligger her, mens de andre ligger litt vanskeligere til.

Velutstyrt verksted

De to andre tredjedelseierne er for tiden på familieferie på hytta, så det blir Rune som er omviser for lokalavisa.

– Hvor mye har dere investert i utstyr her i hallen?

– Totalt dreier det seg om cirka to millioner kroner i det drøye tre hundre kvadratmeter store verkstedet. Men så har vi også det siste av utstyr som for eksempel denne boksen her utenfor porten, som vi monterer opp med tanke blant annet på bussforbindelsen, peker Rune og forklarer hva det er:

– Dette her er en nøkkelboks som er koplet opp til nettet. Når du bestiller en time, så får du en sms med en kode. Dermed kan du sette fra deg bilen her på kvelden, så slår du inn koden på telefonen din og så åpner det seg en luke. Det er i alt 12 separate luker, og du får en dedikert luke som du legger nøkkelen din i. Dette er rett og slett en FG-godkjent safe.

– Når bilen er ferdig reparert, får du en ny sms med regningen som kan betales med Vipps, eller andre digitale betalingsløsninger. Når vi registrerer at reparasjonen er betalt, får du en ny kode på sms og så kan du hente bilen når det passer deg. Dermed slipper vi å ha kundemottaket åpent etter klokka fire på ettermiddagen, erkjenner Rune at løsningen er vinn-vinn både for kunde og verksted.

– Vi har dessuten takhøyde så det holder, og har utstyrt verkstedet slik at vi skal ta opptil sju og et halvt tonn, som vil si varebiler og bobiler samt små og store personbiler av alle merker. Så her kan vi ta det fulle EU-løpet på smått og stort med bremseprøver, forstillingsapparat, lysjustering og eksos, ja, alt, som har med EU-kontroll å gjøre.

– Så du mener dere er skodd for konkurransen?

Jeg mener først og fremst at Fagerstrands vekst og de andres underkapasitet gir grunnlag for et verksted til. Dessuten er vi del av MECA- kjeden som har 300 verksteder over hele landet. Vi er også et MECA-sertifisert elbil- og hybridverksted. For øvrig har det vært en utfordring for mindre verksteder å få levert deler hurtig, som de ikke har på lager, men vi har jo delelevering tre ganger om dagen og en gang om natta. Så i løpet av et par timer på dagtid, har vi delene på døra, forteller han.

Hvis vi derimot må bestille fra sentrallageret på Gjøvik klokka sju om kvelden, leveres delene i løpet av natta slik at mekanikeren kan ferdigstille bilen når han kommer på jobb sju på morgenkvisten, konkluderer Rune at det å tilhøre en kjede byr på konkurransefortrinn.

Solid bakgrunn

– Hvem er så de andre som befinner seg på hytteferie?

– Jeg er utdannet bilmekaniker med fagbrev hos Erik Arnesen som er Mercedes-forhandler på Helsfyr i Oslo. Jeg har jobbet som mekaniker hos Sagstuen Auto, og de siste fem årene har jeg vært medarbeider hos Mekonomen Ski, sier Victoria Klem Kristoffersen.

– Mannen min Andreas Kristoffersen er utdannet bilmekaniker med fagbrev hos Snap Drive, han er tidligere servicesjef hos Bertel O. Steen, og har de siste ni årene jobbet som verksmester og teknisk leder hos Sagstuen Auto. Totalt har han jobbet 24 år innen bransjen og på verksted, så til sammen besitter vi bred kompetanse, konstaterer Victoria.

– Hvilke forventninger har dere til å starte egen bedrift?

– Store. Vi er et helt nytt og moderne verksted med helt nytt og moderne utstyr, og ikke minst med framoverlente ansatte. Det vil i første rekke si oss to samt en heltidsansatt mekaniker til. Vi gleder oss stort til å drive eget bilverksted. Vi gleder oss til å gjøre ting på egen måte, og gi kundene våre en god opplevelse og personlig oppfølging, oppsummerer Victoria.

Nesodden Bil og Karosseri er i full drift tross pandemi