Ladbare hybrider har blitt mellomløsningen for dem som ønsker å være miljøvennlige, men som ikke er helt klare for elbiler.

Toyota har blant annet hatt fenomenal suksess med sin ladbare RAV4. Med en elektrisk rekkevidde på over sju mil, har den maktet å bli Norges nest mest solgte bil så langt i 2021, skriver Nettavisen.

Bestillingene har rent inn for mange merker, og det sitter nå mange rundt om i landet som venter på sin nye ladbare bil. Noen har ventet litt ekstra lenge på grunn av forsinkelser som har oppstått grunnet pandemien.

Gigantisk avgiftssmell for over 10.000 biler

Men da Erna Solberg la frem sitt siste statsbudsjett, mente hun at de ladbare hybridene skulle miste sine avgiftsfordeler. Og Jonas Gahr Støres nye regjering er enig.

Dermed er det duket for et enormt avgiftshopp til nyttår: De ladbare hybridene får rundt 40-85.000 kroner høyere avgifter.

– Dette må Stortinget gjøre om på. Folk som har bestilt en ladbar hybrid i høst og som får den levert over nyttår får med dette forslaget en kraftig avgifts-smell. Det dreier seg om mellom 40 og 80 000 kroner per bil, og det gjelder 10 -15 000 biler, sa nylig NAF-sjef Stig Skjøstad.

Sammen med Bilimportørenes Landsforening og Norges Bilbransjeforbund (NBF) krever de at avgiftskuttet i det minste utsettes til bestilte biler er kommet til landet:

– Stortinget må som minste krav utsette disse økningene et halvt år, av hensyn til forbrukerne og bransje, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF.

Ber kundene vurdere å si opp kontrakten

Nå ber NAF kundene vurdere hva de skal gjøre. Avgiftsøkningen fra nyttår gjør at mange biler vil bli vesentlig dyrere enn det kontrakten de har underskrevet sier.

– Har du bestilt en bil som får en kraftig avgiftsøkning bør du undersøke hvilke vilkår som gjelder i din kontrakt, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF advokat i en pressemelding.

I Norges Bilbransjeforbund sin standardkontrakt er det et eget punkt som omtaler pris. Der står det at hvis prisen på bilen øker med mer enn seks prosent av avtalt kontraktssum, vil kjøperen kunne fragå kontrakten. Dette gjelder imidlertid ikke hvis leveringstid er avtalt med 6 måneder eller mer fra kontraktstidspunktet.

Avgiftsøkningen vil på de fleste ladbare hybridene være større enn denne grensen.

Toyota: – Kan kansellere hvis de vil

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota forteller at de har «godt over» 1000 biler som er på vei til Norge, men som ikke kommer frem før nyttår.

De har fortsatt ikke bestemt seg for hvordan de skal håndtere avgiftsøkningen. Dette er ikke første gang avgiftene har endret seg mye over nyttår, og det har vært ulik praksis blant importører om hvordan slikt håndteres. Porsche ga for eksempel tidligere i år kunder garanti om at de tok moms-regningen på Taycan om det ble innført avgift fra nyttår.

– Vi har fortsatt et håp om at regjeringen ombestemmer seg. Men vi bruker standardkontraktene som bransjen er enige om, og har sagt at kundene kan kansellere hvis de vil, sier Olsen.

Under har vi samlet noen av bilene som virkelig vil kjenne på de nye avgiftene:

  • Audi Q7: +87.041
  • Audi Q8: +85.561
  • BMW 545e: +69.915
  • BMW X5 xDrive45e: +59.889
  • DS 7: +47.084
  • Ford Explorer: +81.037
  • Hyundai Santa Fe: +66.671
  • Jeep Wrangler: +81.827
  • Kia Sorento: +70.670
  • Range Rover Vogue: +82.445
  • Range Rover: +85.652
  • Mercedes E-klasse: +82.208
  • Mercedes GLE: +53.192
  • MG EHS: +50.263
  • Mini countryman: +37.990
  • Mitsubishi Exlipse Cross: +65.454
  • Opel Grandland: 37.394
  • Suzuki Across: +50.413
  • Toyota RAV4: +40.589
  • Peugeot 3008: +47.816
  • Peugeot 508: +60.345
  • Porsche Panamera: +86.327
  • Porsche Cayenne: 78.304
  • VW Touareg: +87.279
  • Volvo S60: +71.099
  • Volvo XC90: +83.676
  • Volvo XC60: +78.992