Johanna reddes i tolvte time - skal til Tromsø

På grunn: «Johanna» og skutas 156 personer fikk et ublidt møte med Nesoddtangen. Ingen ble skadet. Nå skal skuta til Tromsø.

På grunn: «Johanna» og skutas 156 personer fikk et ublidt møte med Nesoddtangen. Ingen ble skadet. Nå skal skuta til Tromsø. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Charterskuta Johanna fra 1892 gikk i fjor sommer på grunn i Oslofjorden. Hun skulle repareres, men ble anbefalt kondemnert. Nå får hun en ny sjanse i Tromsø.

DEL

Den gamle skuta fra 1892 hadde siden 1993 har gått i chartertrafikk i Oslofjorden. Den var på tur langs Nesodden-landet i juli i fjor da skuta plutselig skiftet kurs og kolliderte med fjellsiden som går bratt ned i sjøen. Alle de 156 om bord kom uskadd fra hendelsen.

Eierne, Norway Yacht Charter (NYC), gikk tidlig ut og sa at skuta skulle repareres og settes i drift igjen, men det har vist seg vanskeligere enn ventet.

Kondemnert

– Det var større skader enn det vi hadde forestilt oss. Skrogskadene var som forventet. Men skadene ved at en båt går under vann er så totale at forsikringsselskapet betraktet henne som totalskadd og ferdig for kondemnering, sier markedssjef i NYC og deleier i skuta, Kristian Qvigstad, til NTB.

Qvigstad sier at det derfor var med tungt hjerte at selskapet bestemte seg for å gi opp å tilbakeføre skuta i fordums stand.

– Vi har sju andre båter i selskapet som vi også må tenke på, noe som gjør at vi ikke kan ta denne risikoen, sier Qvigstad.

Johanna ble anskaffet i 1992 og er opprinnelig ei hardangersjekte som ble bygget på Stord og som holdt til i Nord-Norge, der hun blant annet fraktet salt nordover og saltet fisk sørover.

Saken fortsetter under

NTB Scanpix, Fotograf: Torstein Bøe

Fortsatt håp

Håpet er likevel ikke ute for skuta. I siste liten ble det nemlig opprettet kontakt med familien som solgte henne til Qvigstad i 1992. De var bare de tredje eierne av skipet siden 1892 da de overtok skuta i 1980.

– Familien Torhus i Molde har forbarmet seg over henne og ønsker å benytte skuta til sightseeing, hvalsafari, nordlyssafari og som restaurantskip i Tromsø. Vi er kjempeglad for det og har gjort det vi kan for å hjelpe dem, sier Qvigstad.

Fred Erik Torhus bekrefter at familien nå har overtatt ansvaret for den gamle skøyta. Det er stiftet et eget selskap, SS Johanna AS, som skal finansiere reparasjonen og istandsettelsen av den gamle damen, og drifte skipet videre.

– Vi skal frakte den fra Oslo til Fredrikstad og sette den i stand der. Den flyter nå, men det er mye som må gjøres. Vi skal blant annet sette inn ny motor, aksling og propell. Alt det tekniske om bord må vel også skiftes ut, sier Torhus til NTB.

Saken fortsetter under

Til Tromsø

Deretter er planen at Johanna går for egen maskin opp til Tromsø i november.

– Det er stor interesse for båten i Tromsø, de har ikke noe lignende i byen, sier Torhus. Selv er han tidligere sjømann med erfaring fra både utenriksfart og Skibladner, og en forkjærlighet for eldre skip.

– Når vi er innom Oslo bruker vi alltid å ta en titt på Johanna, og vi syntes ikke hun var moden for skroting, sier han.

Som en kuriositet kan nevnes at den gamle motoren i Johanna, en tresylindret dansk Callesen fra 50-tallet, er berget og nå befinner seg på fartøyvernsenteret på Isegran i Fredrikstad. Samme sted som Johanna nå skal repareres og oppgraderes.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags