Strømmen er rekorddyr – men det er ikke mulig å bytte strømselskap

Frem til Elhub lanseres i februar er det ikke mulig å bytte strømselskap

Frem til Elhub lanseres i februar er det ikke mulig å bytte strømselskap Foto:

Av

Strømmen er for tiden rekorddyr, men mens den felles IKT-løsningen, Elhub, implementeres er det ikke mulig å bytte strømselskap.

DEL

De aller fleste nordmenn har nå fått nye installerte strømmålere. Den felles IKT-løsningen, Elhub, som skal gjøre det mulig å samle data fra strømmålerne, lanseres 18. ferbruar, og frem til da er det ikke mulig å bytte strømselskap, skriver EnerWE.

– Det er korrekt at det nå er frys i leverandørskifter i sluttbrukermarkedet frem til 18. februar. Dette betyr at kunder som inngår kraftavtale med ny leverandør må vente to uker lengre enn normalt på leveringsstart, sier Kalle Ellinggard, seniorkonsulent i NVE til EnerWE.

Han forteller nettstedet at frysingen er nødvendig for å sikre god kvalitet på datagrunnlaget og få minst mulig problemer under implementeringen av Elhub.

– I frysperioden skal alle data om målepunkt, kraftleverandører og kunder hos nettselskapene migreres til Elhub med så korrekte og oppdaterte data som mulig slik at Elhub kan gjennomføre sine pålagte oppgaver effektivt. Det kan ikke tillates endringer i data underveis i migreringen til Elhub, og kundeprosesser må derfor fryses for å unngå feil i avregning og fakturering etter at Elhub er i drift, sier Ellinggård.

Det er samtidig mulig å bytte abonnement internt i strømselskapet du allerede er kunde hos.

– Vi går ut fra at de fleste sluttbrukere har mulighet til å få tilbud om en annen kraftavtale fra sin nåværende kraftleverandør, og endring av avtaler internt hos kraftleverandør vil ikke være hindret av frys i leverandørskifter, sier Ellinggård til EnerWE.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags