Skremmende annonse på Amta.no

Av
DEL

LeserbrevOverraskelsen var stor da jeg fant et tilbud om hoteller i Spania på Amta.no rett etter at jeg på Google hadde sjekket bussforbindelser fra flyplassen i Alicante. At jeg legger igjen spor når jeg er på nett, og at disse opplysningene blant annet brukes av annonseindustrien vet jeg jo, men at Amta.no er med på denne godt skjulte virksomheten var skuffende. For dette var en annonse som kun var rettet mot meg etter å ha vært inne på Google.
 

Men etter å ha hørt på programmet "Persondata er vår tids gull" på NRKradio, skjønte jeg hvor omfattende dette virkelig er. Når vi går innpå en nettside, besøker vi ikke bare ett selskap, men mange selskap på én gang. I tillegg til for eksempel Google eller Facebook som eier siden, er annonsebørser, kjøper-og selgerplattformer, annonsenettverk, analyseselskap, datahåndteringsplattformer og datameglere til stede med ulike sporingsverktøy. Det finnes altså en godt skjult bakside, en hektisk forretningsvirksomhet som vi ikke har noen kontroll over, hvor det megles og handles med våre data.
 

En rapport fra Datatilsynet viser at i gjennomsnitt 43 ulike selskaper er inne på norske nettaviser og registrerer hva vi gjør. Mellom 100 og 200 informasjonskapsler ble plassert på nettleseren ved besøk på forsiden til seks norske aviser. Digitale spor er god salgsvare. Det er snakk om så store verdier at data har blitt en form for valuta.
Mitt spørsmål er om Amta har klare retningslinjer for slik målrettet markedsføring. Jeg mener at de må ta et mye større ansvar for at tredjepartsaktører slipper til på sidene deres.
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags