- Utsiktene til å få dem over på digital plattform relativt er begrenset

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevTorsdag 22. mars spanderte Amta ikke mindre enn tre helsider på å formidle det glade budskapet om at avisas abonnenter også har tilgang til Amta på Internett. Opplysningene var ledsaget av praktisk informasjon om hvordan abonnentene skulle gå fram for å få tilgang til det digitale innholdet. «Det tar bare ett minutt å komme i gang» har leserne blitt fortalt i annonse etter annonse bokstavelig talt gjennom vinter og vår.

Jeg er en varm tilhenger av folkeopplysning og lar meg normalt ikke hisse opp over egenreklame. Likevel må det være lov å påpeke at saken begynner å bli litt oppbrukt etter at Amta i flere måneder har brukt én til tre helsider i hver eneste avis på å få lesere av papirutgaven til å logge seg på og lese avisa på nettet. De papiravisabonnentene som etter noen måneder med denne massive informasjonskampanjen ennå ikke har logget seg på er antakelig enten fullstendig analogt nedgravd, eller så har de så dårlig korttidshukommelse at de har glemt hvordan de skal logge seg på innen de når fram til en PC. I begge tilfelle er utsiktene til å få dem over på digital plattform relativt begrenset.

For egen del foretrekker jeg ganske enkelt å lese avisa på papir, men jeg føler meg ganske trygg på at jeg skal få til å lese den på nett om jeg skulle få lyst til det, selv uten flere helsidesannonser.

En undersøkelse gjort av DnB (omtalt i Aftenposten 30.01.18) viser at banken har ca. 100 000 analoge kunder og at tallet har vært relativt stabilt det siste tiåret. DnB-direktør Hans Olav Rønningen sier i en kommentar at banken for ti år siden trodde de kunne få alle kunder over på digitale plattformer, bare de fikk tilstrekkelig veiledning. Nå innser imidlertid banken at den tok feil, og at mye av ressursene brukt på å få alle kunder over på digitale plattformer har vært bortkastet. Jeg håper Amta snart kommer til samme konklusjon, og prioriterer å bruke sine knappe ressurser på å lage godt redaksjonelt innhold istedenfor helsidesannonser om digital tilgang og hjelpelinje for å få logget på.

Kristian Jervell

Kristian Jervell

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags