Drømmehagen på godt og ondt

Drømmehagen sett fra Lindtruppen.

Drømmehagen sett fra Lindtruppen.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevJeg skal villig innrømme at jeg ble litt skuffet når «Drømmehagen» ble sendt i retur etter politisk behandling.

Da prosjektet ble presentert var det to ting som begeistret meg, det åpne rommet med trappen opp til det høyere nivået, samt mange parkeringsplasser.

Les også: Heftig krangel om «Drømmehagen» i Drøbak

Jeg har derfor sett litt nærmere på prosjektet for å forstå hvorfor saken ble send tilbake til Rådmannen.

Jeg må si meg enig i at prosjektet virker svært høyt, særlig mot Lindtruppen og er lite tilpasset bebyggelsen i området. Jeg tror også det nå er fornuftig å få en oversikt over kommunens utgifter i utviklingskostnader i forhold til hva kommunen får tilbake. Uten direkte sammenligning, finner jeg likhetstrekk med Flerbrukskirken. Det prosjektet kom alt for langt før bremsene ble satt på. Da hadde kommunen brukt for mye til planlegging, bare for å konstatere at det ikke var penger til et slikt signalbygg.

Prosjektet inneholder 177 parkeringsplasser. Av disse er ca. 90 plasser reservert for beboerne og næringsvirksomheten. Teoretisk gir det ca. 88 frie parkeringsplasser. Imidlertid forsvinner de parkeringsplassene som i dag er på Essotomta og nederst i Buggebakken. I tillegg må det påregnes at parkeringsplassene øverst i Lindtruppen må tas bort på grunn av vareleveranser med store kjøretøyer til næringsvirksomheten. Til sammen dreier det seg om ca. 65 plasser.

Netto gir dermed prosjektet bare vel 20 plasser. Bankløkka har en kapasitet på 200 plasser. Det er åpenbart at Drømmehaven dessverre ikke kan erstatte Bankløkka som parkeringsplass.

Mange ønsker å bruke Bankløkka til annet enn parkering. Med dagens teknologi vil det være mulig å bygge parkeringshus under Bankløkka med plass til om lag 200 kjøretøyer. Bygges det i to plan, kan Bankløkka utnyttes til andre forhold. Det finnes sikkert mange kloke hoder som kan komme med gode forslag til en alternativ utnyttelse. Til gjengjeld kan antall P-plasser i Drømmehagen reduseres med en etasje og dermed gjøre prosjektet billigere.

Dagfinn Danielsen 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags