Takker over 100 fremmøte i Johanne Dybwads hage

Johanne Dybwads hage var fylt av datidens kunstnere og nåtidens publikum da kunstformidler Valborg Sirnes ga oss engasjert innsikt i datidens sexualmoral.

Johanne Dybwads hage var fylt av datidens kunstnere og nåtidens publikum da kunstformidler Valborg Sirnes ga oss engasjert innsikt i datidens sexualmoral. Foto:

Av
DEL

Leserbrev«Jeg har bodd i Drøbak i 30 år, men aldri vært i dette området!»

Dette sa flere etter opplevelsen i Johanne Dybwads hage sist søndag. Og nettopp dét er noe av hensikten når Drøbak Kunstnerforum inviterer til opplevelser gjennom Bakgårdsfestivalen: la folk se Drøbak fra en annen vinkel.

For i bakgårder og smug, i ukjente hager og i sanden på en bortgjemt strand gir Drøbak Kunstnerforum publikum opplevelser innen film, musikk, scenekunst, visuell kunst og litteratur.

Sist søndag hadde vi invitert Drøbak Studiescene til å levendegjøre tiden da skuespillerinne Johanne Dybwad og forfatter og visedikter Vilhelm Dybwad inviterte sine kunstnervenner til sommerfester i dette lille hjørnet av Drøbak.

Vi skålte med Vilhelm Dybwad i John Vedd sin skikkelse, Johanne Dybwad ble spilt av Mette Lise Engh, Chrsitian Krogh - Dag Birgersen, Oda Krogh - Ida Antonette Sæther, Edvard Diriks - Seppo Dyrseth, Anna Marie Westerberg (Diriks kone) - Gry Winther-Bråthen,

Edward Munch - Thomas Kopperud, Ludvig Skramstad - Øyvind Solli, Emma Skramstad - Tone Holte, Bokken Lasson - Idun Thorvaldsen (som sang vakkert) og Wilhelm Otto Peters - Kjell Morten Gustavsen. Cathrine Wollbraaten Langlie hadde regi.

Vilhelm Dybwad takket billedkunstner Skramstad for å ha lokket dem til Drøbak og hjulpet til med å få tegnet huset ferdig. Han fortalte fra tiden i Drøbak den gangen Drøbak på folkemunne hadde navn som «Rosenes by» etter den vesle, pene, velstelte haven til doktor Johnsen i Storgata, byens eneste trafikkåre.

Krigsmakta kalte byen «Nordens Gibraltar» etter Kaholmen. Badegjestene foretrakk «Kunstnernes by» eller kort og godt «Skramstad» etter maleren som regjerte der i et par menneskealdrer. Lystseilerne døpte byen «Drawback», fordi det er nesten umulig å krysse opp gjennom Drøbaksundet, når strømmen gikk imot og de skulle hjem til Oslo om søndagskvelden. Og onde tunger døpt byen «Sladreback» efter konene ved vannposten.

Kunsthistoriker Valborg Sirnes overtok etter Vilhelm Dybwads tale og ga en times engasjert og levende innsikt i datidens sexualmoral og Christian Kroghs modige standpunkter, som han formidlet gjennom en roman og det berømte maleriet «Albertine i politilegens venteværelse». Og hvem er vår tids Christian Krogh?

Johanne Dybwads barnebarn og oldebarn var tilstede sammen med publikum. Til sammen var det nær opp til 100 personer som fikk oppleve scenekunsten, stemningen, sangen, hagen og dette lille hjørnet av Drøbak.

Cesilie Tanderø

Leder av Drøbak Kunstnerforum

Johanne Dybwadsvei i Drøbak syd

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags