Prosjektleder tør ikke gi en dato, ikke engang hvilken måned vi kan forvente åpning.

Det er store konsekvenser når alle ansatte ikke har en jobb å gå til, men hever lønn. Ingen inntekter fra Bølgen, altså må disse midlene tas fra innbyggernes skattepenger. Mange har tegnet medlemskap, men må pent vente. Og skal vi måle skuffelsen fra publikum ut ifra antall henvendelser Amta har fått kan det virke som om folk flest innfinner seg med å måtte vente. Det samme gjelder postlistene, ingen sinte brev fra innbyggerne der heller.

Folk flest har altså forståelse for at kommunen ikke kan svare på omtrent når dørene åpnes. Dette forundrer oss. Som redaktør er vi vant med mange engasjerte innbyggere, og mange leserbrev når store kommunale prosjekter ikke følger tidsplanene. I dette bygget er det en tilleggsfaktor, nemlig at folk har betalt medlemskap.

Er det bare Amta som lurer på hvordan en kommune slipper unna med slike vage svar?

Sannheten er jo at det kan ta måneder før man får brukt medlemskapet. Eller tenker folk at vi har allerede ventet i flere tiår, så en stund til gjør ikke noe? I august 2016 hadde Amta en sak med denne tittelen: «Frogn kommune tause rundt forsinkelsene av flerbrukshuset Smia». Vi kunne laget samme tittel i dag, og byttet ut Smia med Bølgen.

Det er viktig å være optimist, og positiv – og ikke minst ha evnen til å glede seg. Vi er ikke overrasket over kommunens strategi om lukkethet i dette prosjektet. Men vi lar oss overraske over at folk aksepterer manglende informasjon.

Her kan du lese mer om Bølgen