Rushtidsavgiften som innføres i Oslo 1. oktober er forhatt lenge før den er innført. Avgiften skal etter planen sikre Oslo samme miljøsuksess som Bergen har opplevd. Avgiften slår ikke helt rettferdig ut mellom de som rammes av den. Noen har så god råd at for dem betyr rushtidsavgiften først og fremst mindre kø og kortere reisetid. Avgiften blir en belastning for næringslivet, på flere måter. I hvert fall på kort sikt. For en god del mennesker er den også en forferdelig uting av rent prinsipielle årsaker.

Men tenk litt på årsaken til at avgiften innføres. Oslo kveles av luftforurensning på tross av alle gode tiltak og støtteordninger som er forsøkt gjennom flere år. Folk dør.

Rushtidsavgift er noe vi hater, men samtidig forstår nødvendigheten av. Det finnes ikke realistiske alternativer som gir umiddelbare resultater.

Allerede i 2011 mente Inger Johanne Norberg i Akershus SV at en slik avgift måtte vurderes. Nå er det byrådet i Oslo som sørger for at kjøretøyene som forurenser mest skal betale mest, og at det blir så dyrt å kjøre i rushtiden at mange vil la være. Dette har virket i Bergen.

Facebook blir det garantert høye protester de kommende ukene, og Oslos samferdselsbyråd bør være forberedt på enda flere sjikanerende verbale personangrep, selv om Oslo ikke har noe valg. Byrådet må utsette oss for rushtidsavgiften for å redde Oslo. Folk med lungesykdommer som for eksempel astma, andre kronisk syke, småbarnsforeldre og mange eldre vil trolig ha forståelse for rushtidsavgiften.

Ta bussen, og hvis du kan unngå å bruke bil til pendlerparkering på Sjøskogen eller Måna er det ekstra miljø-fornuftig.