Barna må få lære

 hans haugstad

hans haugstad

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Leder 

Rudolf Steinerskolen mangler kontrollsystemer som skal avdekke arbeidet med pedagogikk og psykososiale forhold for 1.-klassinger ved skolen. Det ble også avdekket at skolen kjøper opplæringstjenester av barnehagene, i stedet for at pedagogene er ansatt av skolen slik loven krever. Så vidt Amta bekjent er de fleste foreldrene tilfreds med løsningen hvor 1.-klassingene går i barnehagen, og dette er for oss det mest overraskende. Riktignok er de kritiske til at skolen ikke har håndtert kontrollrutinene på riktig måte, men representant for FAU sier at de fungerte bra da hans barn var i barnehage i stedet for skolen. Vi tviler ikke på en fars opplevelse av dette. Men uten kontrollrutiner er det umulig å fastslå om barna har fått den opplæring de har krav på. Det er dette som er sakens kjerne.

Derfor stiller vi oss uforstående til skoleledelsen som sier at direktoratet har avdekket noe de selv ikke har sett. En skole som har vært i drift siden 1981 har ikke Utdanningsdirektoratets regelverk i ryggmargen. At skolen ikke retter opp i slike forhold selv, men lener seg på direktoratet forteller om en avslappet holdning til regelverket.

Så kan vi godt være uenig i Steinerskolens ønske om å beholde 1.-klassingene i barnehagen. Og det er vi. Resultatene fra PISA-undersøkelsen i 2013 viste at 10-klassinger i Norge lå på 23. plass i fagene matematikk, naturfag og lesing. Av landene i Norden var Finland på topp, mens Norge lå 30 poeng bak, noe som tilsvarer nesten et helt skoleår. Åpenbart er ikke undervisningen lagt godt nok til rette i Norge, ettersom våre naboland som vi kan sammenligne oss med gjør det mye bedre. Noen vil selvsagt hevde at det viktigste er at barna trives, og snakke varmt om hvorfor skolen ønsker korte dager, og iblant prioriterer kos foran læring. Som et eksempel på norske skolers avslappete forhold til læring kan vi ta ukene før skoleferien som eksempel. De siste to, noen ganger tre ukene før sommerferie brukes mye av tiden til å tilrettelegge for alt annet enn skole. Noen av dagene er tentamen, men de fleste dagene har ikke et godt nok læringstilbud. Vi mener at barna i Norge fortjener det beste grunnlaget vi kan gi dem for læring, dessverre ser det mørkt ut, også for kommende generasjoner.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags