Ønsker politikerne i Frogn virkelig å skade Drøbak syd?

Av

Erik H. de la Forest

Tidligere leder av Avistegnernes Hus, bosatt i Gamle Drøbak..

Drøbak

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Lehmannsbrygga er sperret av med solid gjerdekonstruksjon. Om natta låses området av.

Lehmannsbrygga er sperret av med solid gjerdekonstruksjon. Om natta låses området av. (Foto: )

DEL

Siste sjanse - få Amta+ for 49,- ut påsken!

LeserbrevØnsker politikerne i Frogn virkelig å skade Drøbak syd som er et aktivt pulserenede nærområde?

De beslutninger som nå er gjort i kommunestyret før jul kan lett føre til dette. Man har nå prioritert å opprette en ny endestasjon/snuplass for busser i Drøbak syd som en midlertidig erstatning for Lehmansbrygga.

Med et pennestrøk har man fjernet ca 50-70 parkeringsplasser midt i indrefileten i Drøbak syd. Dette for å løse et snuproblem som man må har kjent til i mer en 10 år ville komme, den dagen Lemannsbrygga blir strengt for all snutrafikk. Nær sagt alle tilgjengelige offentlige parkeringsplasser i Drøbak syd er nå blitt ofret for å opprettholde at bussene kan fortsette å snu i denne enden av Storgata.

Deler av Drøbak syd sitter igjen med brukket rygg. Dette vil skade de som bor i nærområdet, driver næringsvirksomhet, et aktivt dykkermiljø og publikum og turister som besøker byen i forskjellige ærend.

Hva skjer videre?

Det som er sikkert er at man kan ikke ta vekk et helt parkeringsområde fra offentligheten, som alltid har vært der, uten at nye parkeringsløsninger åpnes og legges til rette.

Sjøtorget og Båthavna må nå fange opp de parkeringsplasser som har gått tapt, hvis tiltakene med ny snuplass i sentrum syd opprettholdes. Det kan til sommeren fort oppstå kaotiske trafikk situasjoner i hele Drøbak.

Stor anleggstrafikk, store busser og fortvilede bilister på jakt etter en parkeringsplass som ikke lenger finnes, møtes da i våre trange sydlige by gater.

Kunne man gjort det annerledes ?

Det er alltid lett å være etterpåklok, men den åpenbare løsningen som ikke er valgt av politikerne kan fortsatt brukes. Bussene fortsetter som før å ha Drøbak torg som av/påstigningsplass og siden kjører de opp Torgaten og ut av Drøbak sentrum.

For innbyggerne i hele Drøbaks utkant kunne man ha en fast mindre pendler-bybuss med hyppige avganger til Drøbaks utkanter og sentrum. Denne kunne finansieres med en beskjeden avgift, med tilskudd fra kommunen/Ruter.

Kyststi langs sjøen ytterst på Lehmannsbrygga burde også klargjøres politisk før også dette er for sent.

Hva må gjøres raskt?

Sjøtorget må snarest åpnes igjen for parkering for beboere, næringsdrivende og andre som har mistet sine parkeringsmuligheter over natten.

Det samme gjelder at de parkeringsplassene som ble opprettet med enerett for campingbiler i Drøbak båthavn. De må revideres og i allefall åpnes for generell parkering vinter, vår og høst. Da står de beste plassene ellers tomme.

Kan vi beskytte Drøbak sentrum mot overgrep i femtiden?

Verneforening, Næringsforening, Kunstforening, Byen vår etc oppfordres til å fortsette sitt viktige arbeide med å kjempe for å beholde særpreget i Drøbak i sentrum varmt. Dette ved stadig å videreutvikle byen slik at vi alle kan være stolte av den også i fremtiden.

Vi ønsker ikke et nytt Sandvika eller Ski i Drøbak. Med den utbyggings takten som er foreslått i Drøbaks nærhet bør man være engstelige for at byens rekreasjons områder skal forsvinne sakte men sikkert.

Vi har på grunn av manglende samarbeidsvilje og spesialinteresser mellom de ulike politikergrupper i Drøbak allerede mistet for mange viktige brygger og perler langs Oslofjorden for offentligheten. Vi bør tenke oss godt om, to ganger, før vi gir fritt løp til nye prosjekter som er av særinteresse for byens innbyggere.

Er våre politikere våkne nok?

Thon-prosjektet bør være en lærepenge på hvordan det kan gå hvis kommunen mister styringen. Få ønsket den utviklingen som nå har skjedd på Lemannsbrygga. Det beviser diverse demonstrasjoner mot prosjektet gjennom mange år uten å bli hørt. Dette har ført at vi foreløpig har mistet byens eneste snuplass og kanskje også tapt muligheten for offentlig tilgjengelighet, næringsvirksomhet og snuplass på samme sted.

Ta en tur til Son og se hva de har fått til der på kort tid... La oss håpe at Thon-prosjektet likevel ender på en god måte. Viktig er det nå at kommunen før byggestart allerede har sikret seg nødvendig kontroll med at Lehmansprosjektet gjennomføres etter planen. Vi har all grunn til å stille dette viktige spørsmål allerede nå.

Dette gjelder oss alle.

PS. Det henger nå en stor hengelås på yttersiden av en ny port som er tatt i bruk på Lehmansbrygga utenom arbeidstid.

Artikkeltags