Dette fortjener ikke Ullerud Helsebygg

FÅR ROS: En pårørende til en beboer på Ullerud Helsebygg skryter av tilbudet de får. - Vi har blitt møtt med stor forståelse og innsikt både fra kommunens side og fra personalet ved Ullerud

FÅR ROS: En pårørende til en beboer på Ullerud Helsebygg skryter av tilbudet de får. - Vi har blitt møtt med stor forståelse og innsikt både fra kommunens side og fra personalet ved Ullerud

Av
DEL

Meninger«Slår alarm om Ullerud» sto det å lese på hele første side av «Amta» onsdag 9 okt. med stort bilde av pårørende og henvisning til side 4 og 5 i avisen som i sin helhet behandlet problematikken. Jeg har forståelse for at enkelte finner kritikkverdige forhold ved en så omfattende institusjon, men at ansvarlig redaktør lar en enkelt klagesak som dette fullstendig dominere onsdagens utgave av avisen og dermed skape en negativ rykteflom, er for meg uforståelig og urettferdig overfor samtlige involverte i institusjonen.

Jeg er selv pårørende for beboer som har vært så heldig å få plass ved fast avdeling. Vedkommende er betydelig svekket både fysisk og mentalt gjennom en årelang prosess, og er i dag 100 % hjelpeavhengig. Vi har fått støtte, først gjennom hjelpemiddelsentralen, senere med dagtilbud på Ullerud i 2017, og deretter opphold ved korttidsavdeling fra februar 2018.

Fast plass ble innvilget i desember samme år. Vi har, gjennom hele denne prosessen frem til i dag, absolutt intet å klage på. Vi har blitt møtt med stor forståelse og innsikt både fra kommunens side og fra personalet ved Ullerud. Det nye helsebygget står frem som et svært vellykket byggeprosjekt og det holder høy standard praktisk som teknisk.

De tre øverste etasjene er alle likt innredet med 30 enkeltrom og fire selvstendige avdelinger, to med syv og to med 8 beboere i svært godt utstyrte rom med bad. Hver avdeling har eget kjøkken og felles oppholdsrom i tillegg til terrasse og et lite bibliotek.

Vår erfaring med personalet, både sykepleiere og hjelpepleiere, er upåklagelig og hjelpepleiere med utenlandsk bakgrunn som jeg har møtt, har tilfredsstillende norskspråklige kunnskaper, selv om ferdighetene selvsagt varierer.

Maten er variert og god og medisinske rutiner er betryggende ivaretatt av sykepleier. Min kone føler seg svært godt ivaretatt og det vises god omsorg, spesielt fra de fast ansatte. Vikarer vandrer i større grad mellom avdelingene og blir derfor ikke like godt kjent med de enkelte beboere.

Det sier seg selv at det kan oppstå episoder som krever litt tålmodighet, hvor også enkelte feiltrinn blant urutinerte forekommer, men det vil være en stor urettferdighet å la slike episoder, uten betydelig følger, dominere vår generelle oppfatning og dermed skape negative holdninger som alene kommer til uttrykk.

Personalet, som jeg ser det, gjør en utmerket jobb med stor omsorg og kunnskap. At de eventuelt til tider er underbemannet skal andre ta ansvar for. Jeg vet at jeg snakker på vegne av flere som mener at det er på høy tid at også de generelle positive sidene ved Ullerud Helsebygg kommer frem i lyset.

I alle fall; Takk til dere alle i helsebygget som gjør deres beste både for beboerne og deres pårørende.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags