Nesoddskolen - fakta og følelser

Av
DEL

LeserbrevViser til innlegg i Amta 5. februar fra Kjellaug Myhre og 18. februar fra Ingvild Ross Magnussen.

Begge kritiserer mitt innlegg 30. januar hvor jeg mener at vi snakker ned Nesoddskolen på bakgrunn av en UNICEF-rapport som sier at Nesodden bruker altfor lite penger til skolen (grunnskole og ungdomsskole).

Mitt anliggende i den saken er at man kan ikke måle kvaliteten på skoledrift basert på hvor mye penger man bruker. Det må og skal måles på de kunnskapene elevene tilegner seg. Nasjonale prøver viser at Nesodden har over gjennomsnittlig gode resultater sammenlignet med landet for øvrig. Vi får altså bedre resultater enn andre kommuner med mindre bruk av penger. Det synes jeg fortsatt er en god nyhet og det viser at Nesoddskolene drives godt.

Hadde vi hatt dårlige resultater kombinert med lite bruk av penger, så hadde vi hatt en skikkelig utfordring som vi måtte gjøre noe med.

Jeg er imidlertid enig i at skolen sikkert kunne blitt enda bedre med mer penger og ressurser selv om det som sagt ikke er en direkte kopling mellom penger og resultater. I ovennevnte innlegg trekker man inn kvalitet på bygninger og fasiliteter på skolene. Det har strengt tatt ikke noe med skole budsjettet å gjøre da skolebudsjettet er penger kun brukt til undervisning/materiell. Det påpekes også at man for tiden ikke har rektor og inspektør på Nesoddtangen barneskole. Jeg forutsetter at årsaken til det ikke er mangel på penger.

Så til den omtalte UNICEF-rapporten som viser at vi bruker altfor lite penger på skole. Jeg har ikke lest rapporten, men tatt for god fisk det som blir gjengitt derfra. Imidlertid så må jo UNICEF ha hentet tallene sine fra norske kilder, så jeg gikk inn på 'Skoleporten' som har informasjon om det meste for Skole-Norge. Den viser at driftsutgifter pr. elev er 116.183 for landsgjennomsnittet, 102.336 for Akershus og 107.113 for Nesodden.

Undervisningstimer pr. elev er 60 for landsgjennomsnittet, 53 for både Akershus og Nesodden. Lærertettheten (antall elever pr. lærer) er 16,6 for landet, 18,2 for Akershus og 17,9 for Nesodden.

Flere andre nøkkeltall viser samme trend – vi ligger litt dårligere enn landsgjennomsnittet, men bedre en Akershus totalt. Når det gjelder nasjonale prøver så er vi bedre enn landsgjennomsnittet og likt med Akershus totalt.

Tallene viser at Nesoddskolene ikke har dramatisk mindre ressurser enn landet for øvrig og at rektor/lærerkollegiet gjør en god jobb, og det har de gjort gjennom mange år.

Nå er det jo også slik at Skole-Norge får tilført ekstra statlige midler for å øket lærertettheten. For Nesodden betyr det 14,5 millioner. Det gir ca. 20 nye lærerstillinger. En god nyhet kan vi vel være enige om.

Ingvild Ross Magnussen avslutter sitt innlegg med å si at 'skolene må drives med menneskelige øyne i stedet for med politiske øyne.' Tro det eller ei – kommunepolitikere er også mennesker. 

Kjell Gudmundsen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags