- Jeg ber om at vi bygger bro - like godt først som sist

Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Regjeringen er i ferd med å velge et nytt tunnelløp under Oslofjorden i stedet for en løsning med bro. Sannsynligheten er stor for at det betyr "ja takk begge deler".

Dagens tunnel baserer seg på en dispensasjon fra EUs regelverk. Ved å kalle det nye tunnelløpet for "Fase 2" av den eksisterende tunnelen slipper visstnok regjeringen å søke om ny dispensasjon. Det er egentlig ganske skremmende. I likhet med den gamle tunnelen vil heller ikke den nye oppfylle kravene som er laget for å gi oss som benytter tunnelen den nødvendige sikkerheten.

Det er mange gode grunner til at EU ikke godkjenner så bratte og lange tunneler som Oslofjordtunnelen; faren for brann er stor og redningsarbeidene er vanskelige. På mange måter er Oslofjordtunnelen beviset på hvorfor slike tunneler ikke godkjennes. Antall ulykker, branntilløp og stans inne i tunnelen er uakseptabelt høyt. At menneskeliv ikke har gått tapt er ren flaks.

Den dagen flaksen er over og dødsulykken er et faktum vil en ny bro bli et folkekrav. Og en dispensasjon varer neppe evig. Så hvorfor ikke bygge bro med en gang?

Da dagens tunnel ble åpnet i 2000 var det flere som mente vi heller burde bygge en bro. Motargumentet var den gang som nå at det ville bli dyrere og ta lenger tid enn å bygge tunnel. Men så viser det seg altså at regnestykket egentlig skulle vært basert på to tunneler, ikke én. Og da blir regnestykket og tidsperspektivet et helt annet. På samme måte vil dagens regnestykke, som favoriserer tunnel fremfor bro, bli et helt annet den dagen det blir fastslått at tunnelen er for farlig og vi må bygge bro likevel.

Et av motargument til broforslaget er at Håøya blir skadelidende. Det er til dels riktig. Samtidig er det slik at Håøya i dag er forbeholdt de få som har båt eller kan ta ferge. Selv er vi så heldige å ha egen båt og bruker Håøya masse. Men jeg har ikke noe imot å dele de flotte naturopplevelsene med andre som kommer via trapp i en av bropilarene. Og tenk så flott å kunne krysse fjorden til fots eller med sykkel!

Mitt største ønske er ikke en bro over Oslofjorden, men jeg innser at samfunnet er tjent med muligheten for å krysse fjorden uten å ta omveien om Oslo. Det viktigste er derfor å legge til rette for en kryssing av Oslofjorden som kan oppleves trygg i generasjoner framover. Så selv om vi bor slik til at vi vil se den nye broen og på den måten blir berørt ber jeg altså om at vi bygger bro - like godt først som sist.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken