Tunell versus bru

1

1 Foto:

Av
DEL

LeserbrevJeg ser at Ivar Ruud Eide kommenterer mine innlegg om bru over fjorden i stedet for en bratt og livsfarlig tunell. Jeg innser selvsagt at en bru ikke kan komme i min livstid, men det må jo være lov og tenke fremover?

Det vil alltid finnes uføre og folk med tunellskrekk og andre som er hjelpeløse ved brann. Eide sier selv at en bru fra Moss til Horten kan være ønskelig. Dette har blitt vurdert, og grundig forkastet.

Oslofjordtunellen er over 7 km lang og ulovlig bratt. Den blir ikke mindre bratt av å få et nytt dyrt løp. Det skrytes av rømmerom og trygghet. Hva gjør en rullestolbruker med dårlig lungefunksjon med en brannsituassjon, røykutvikling og 100 meter til nærmeste rømmerom? Hvor mange er det plass til i et rømmerom?

En vakker hengebru over nordre Håøya behøver ikke berøre annet enn start og stopp, det finnes hengebruer som er lengre enn dette. Google verdens lengste hengebru i Japan. Om det skal være 4 felt, pluss felt for fotgjengere og syklister bør utredes. Storebeltbrua har også spor for jernbane. Bompengesatsen er 300 DKK for personbil. Rabatt for kort. Den er 18 kilometer lang - brua over Oslofjorden blir ca. 6 km. Bompenger blir da 100 kroner, som selvsagt må fremskrives. Altså: trygt over Oslofjorden for en halvliter pils! 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags