Bro over Oslofjorden?

OVER HÅØYA: Denne skissen er utarbeidet på oppdrag fra Statens vegvesen, og viser hvordan en bro over nordre Håøya kunne ha blitt.

OVER HÅØYA: Denne skissen er utarbeidet på oppdrag fra Statens vegvesen, og viser hvordan en bro over nordre Håøya kunne ha blitt. Foto:

Av
DEL

LeserbrevViser til Bjørn Tonås leserinnlegg av 30.6.

Om man skulle velge en bro istedenfor ett nytt, allerede vedtatt tunnelløp, når ville det vært realistisk at denne skulle stå klar? Det har vært antydet om 10–15 år. Hva med trafikken under fjorden i mellomtiden, jeg mener det er tryggere med to tunnelløp tidligst mulig. Det som dessverre ikke er mye debattert i denne sammenheng er toglinje fra Spikkestad – f.eks. Ski som nok vil tvinge seg frem etter hvert.

En rute rundt fjorden med sammenkobling fra Spikkestad til Follo er etter min mening noe det bør tilrettelegges for og da kan det nok argumenteres for broen over fjorden.

LES OGSÅ: Ja til bro over Oslofjorden

Tror du virkelig på at bompenger ved valg av bro fremfor tunnel kun blir 100 kr? Neppe, det blir et så stort og kostbart prosjekt at 200 kr nok er mer realistisk. Ved å samtidig lage toglinje kan man velte mye kostnader fra bilistene over på Jernbaneverket hvilket kunne gitt en mye lavere passeringsavgift, men å håpe på en ny toglinje over / under fjorden ligger muligens 50 år frem i tid?

Min konklusjon: Bygg tunnelløp to. Broen kommer nok i fremtiden når politikerne innser at toget også bør krysse fjorden.

Geir Vegusdal

Drøbak

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags