Kystkulturen til Vollen og ikke Drøbak

Foto tatt fra Hurum viser Lehmannsbrygga og området rundt ca. 1970 med losstasjonen lengst i syd til høyre i bildet,  bussgarasjen, den gamle dampskipsekspedisjonen på ”Brygga”,  ferjeleiet og Tollboden til venstre.

Foto tatt fra Hurum viser Lehmannsbrygga og området rundt ca. 1970 med losstasjonen lengst i syd til høyre i bildet, bussgarasjen, den gamle dampskipsekspedisjonen på ”Brygga”, ferjeleiet og Tollboden til venstre. Foto:

Av
DEL

InnsendtMaud-Museet i Vollen i Asker skal bygges av firmaet Tandberg Eiendom. Selskapet har sine røtter i Asker, og eier også taubåten ”Tandberg Polar” som slepte ”Maud” fra vestkysten av Grønland til Asker. Som kjent ligger også Akershus fylkes Kystkulturmuseum i Vollen, eller ”Vollen Kystkultursenter” som det heter i dag. Med det nye ”Maud Museet” blir dette utvilsomt et flott senter.

Både polarskuta og flyet i det nye museet

Også Roald Amundsens gamle rekognoseringsfly, dobbeltdekkeren ”Kristine” skal få plass i museet. Flyet var med på Amundsens ferd med ”Maud”, pakket i kasser om bord og kunne settes sammen ved behov. Etter 100 år i glemsel ble flyet gjenfunnet i Argentina og kjøpt av Tandberg-selskapet ”Maud Returns Home”. Det er under restaurering ved en flyfabrikk i USA.

Ikke bare fryd og glede i Vollen

Med alt oppstyret i forbindelse med at ”Maud” ankom Vollen, kunne man få inntrykk av at alt var bare fryd og glede blant stedets innbyggere. En god del har imidlertid også hatt motforestillinger og ment at museet vil bli for stort, dominerende og monumentalt. De fryktet at Vollens særpreg som småsted ville forsvinne. I likhet med Drøbak og Thons planer på Lehmannsbrygga, godkjente også Asker kommune til slutt museumsplanene.

Likevel er det en vesensforskjell på de to utbyggingsprosjektene. I Vollen skal polarskuta og flyet bygges inn bak glassvegger slik at alt skal være synlig fra utsiden gjennom vegger, tak og gulv når museet ikke er åpent. Vraket av ”Maud” skal for øvrig beholdes slik det er, mens flyet blir fullstendig restaurert. Ifølge planene skal det også gå en kyststi under selve bygget.

Sitter Drøbak igjen med ”svarteper”?

Selv om mange av oss ikke liker det Thon bygger på Lehmannsbrygga, må vi ikke ”rette baker for smed”, eller rettere sagt Thon for Frogn kommune. Våre politikere kunne så avgjort valgt helt annerledes. Noen ganger må blikket rettes bakover for å bevare litt av Drøbaks ”sjel”. Man kunne uten tvil skapt et flott museumsområde på ”Brygga” og området rundt. Follo Museum hadde tidligere hovedansvaret for kystkulturen i Akershus og var blant annet eier av ”Oslofjorden Trebåtsamling” bestående av nesten 100 båter fra perioden 1890 til 1975. Deler av den er nå i Vollen og noe befinner seg muligens også i Son, hvem vet?

Uansett forsvant en mengde gamle trebåter og andre gjenstander gitt av privatpersoner i Frogn i den tro at de ville forbli i vår kommune. Jeg kjenner ikke til alle årsakene, men Vollen må uansett ha gjort noe riktig. Ikke minst bør et kystkulturmuseum ligge ved kysten, og det gjør jo ikke Follo Museum på Seiersten.

Fotoet som jeg tok fra Hurum tidlig på 70-tallet viser Drøbak syd med området slik det da var med losstasjonen lengst i syd (til høyre i bildet) og bussgarasjen som ikke akkurat var et vakkert innslag, men likevel funksjonell. Vi ser også den gamle dampskipsekspedisjonen på ”Brygga” som i flere år etter fjordbåtenes tid fungerte som terminal for Schøyens godsrute. Fergeleiet var ennå ikke utvidet, og vi ser en av de tidlige ”Drøbaksund”-fergene.

 Lengst til venstre ligger Tollboden som også kunne huset en del av et kystkultursenter. Mange med meg er nok hjertens enig med Bjørn Loges innlegg i Amta 13.8. ”Verneforeningens vurdering av Lehmannsbrygga”. Han etterlyser reguleringens fokus på verdier som opplevelse, kunnskap, identitet ”og symbolverdi som skal berike gamle Drøbak”.

Byen vår og kommunen er i ferd med å bli ribbet for det som i sin tid la selve grunnlaget for at folk slo seg ned her, – en mangfoldig kystkultur. Kanskje kan noe gjøres selv om ”toget for lengst har gått” fra Lehmannsbrygga, – eller kanskje skal vi si ”bussen”, for litt ordspill med et annet aktuelt tema. Da må det imidlertid tas noen solide krafttak nå før siste rest av denne kulturen er borte for alltid.

Kilder: budstikka.no, nettsiden for Maud Returns Home, Follo Historielags nettside 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags