Ruters « mye bedre opplegg» fra 3. mars gjelder ikke Skorkeberg

Av
DEL

LeserbrevJeg leser alltid Ruters ordrike skryteartikler med stor skepsis. Det positive blåses opp, mens det negative tones ned eller utelates. Kjeder meg i regnværet i Tyrkia, så hvorfor ikke prøve å finne ut hvilke informasjoner Ruter har underslått denne gangen. Reiseplanleggeren gjør det ikke lett å få oversikt og rutetabeller fant jeg ikke. Jeg konsentrerte meg om Skorkeberg. Resultatene av undersøkelsene mine:

Fra Skorkeberg til Oslo: Antall ekspressbusser til Oslo i morgenrushet reduseres fra 25 til 15. Alle 13 ekspressbusser senere på dagen og alle 11 lørdagsekspresser i begge retninger forsvinner.

Fra Oslo til Skorkeberg: De 6 morgenekspressene forsvinner. Antall ettermiddagsekspresser (til18.00) reduseres fra 21 til 18. Alle 5 kveldsekspresser forsvinner.

Ikke et ord om noe av dette i Ruters skryteartikkel.

Lokaltrafikantene har tydeligvis blitt et problem, i artikkelen er de ærlige nok til å innrømme at disse vil bli nedprioritert. «Men det er lagt opp til gode korrespondanser.»

Vel, økt reisetid tur retur Skorkeberg -Drøbak sentrum på henholdsvis fire og åtte minutter med bussbytte, skremmer nok noen. Særlig de med barnevogn. Verre er det mellom Skorkeberg og Heer. Ruters reiseplanlegger opererer med diverse mulige reiseruter hvor de fleste utenom rushtiden forutsetter at man enten går til eller fra Ottarsrud eller Dyrløkke. Gangtidene de opererer med virker latterlig lave på meg. Her blir nok bilen et alternativ. Fra Heer til Vinterbrosentret ser det temmelig håpløst ut, her anbefaler ruter at man går til og fra Ottarsrud som i gamle dager.

Summa summarum: Ruter får nok skremt bort en del lokaltrafikk.

Jeg unner våre venner i sentrum og ved Grande å få et mye bedre tilbud, men jeg reagerer på Ruters informasjonsopplegg. Som et halvoffentlig organ, sterkt subsidiert med våre skattepenger, burde de gi nøktern og saklig informasjon om både positive og negative konsekvenser av omlegginger. Bruktbilselgere og eiendomsmeglere bør ikke være forbilder for informasjonsavdelingen i Ruter.

Til slutt et konkret forslag: La annenhver avgang på den nye rute 505 kjøre Skorkeberg- Heer- Frogn vgs- Vinterbro – Oslo. Da ville man få et bedre opplegg for lokaltrafikken uten at det medfører økt kjøretid til Oslo. Folket mellom Billitt og Horgen bør greie seg med en buss i timen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags