Ruters evne til å absorbere kritikk ...

PENDLERKRITIKK: Ruter får kritikk fra en pendler i dette leserbrevet. Fra 1. mars innføres en rekke forandringer i rutetilbudet.

PENDLERKRITIKK: Ruter får kritikk fra en pendler i dette leserbrevet. Fra 1. mars innføres en rekke forandringer i rutetilbudet. Foto:

Av
DEL

LeserbrevRuter er referert i Amta med utsagnet «Kritikk er noe vi lever godt med, og ser positivt på». I hvert fall første del av utsagnet kan forstås som at kritikk ikke tas alvorlig. At folk «lever godt med kritikk», er et av mange avvæpningsstrategier som nærmer seg dialogdusinvare og klisjé. Hadde ikke resten av kommunikasjonen også dratt i samme retning, ville ingen brydd seg.

Det er lett å se at det er grundig arbeid og mange hensyn som både er lett og vanskeligere å forstå (men like fullt uangripelige), som ligger bak de nye rutene fra begynnelsen av mars i år.

Fra Skorkeberg til Oslo sentrum er antallet ekspressavganger redusert med 33 % mellom tidlig morgen og 09:00. På retur mellom 15:00 og 18:00 ser det bedre ut, men frekvensen mellom avgangene har økt noen minutter i sentral rushtid. Pendlere taper i ventetid og vinner i reisetid, et nullsumspill. Jeg savner at Ruter er oppriktige nok til å innrømme disse fakta. Folk som bor på Skorkeberg bør vite det. Det er ikke sannsynlig at det er dramatisk. Men det har med respekt å gjøre, å ta passasjerer på alvor.

Ruters posisjon som trafikkforvalter er nok så grunnfast at slik tillit ikke er avgjørende.

Ruters reisegaranti hørte jeg for en tid tilbake omtalt som nytale for Ruters «Pendlerplagegaranti». Vi om tar tidlig somlebuss fra Drøbak, i de periodene det er stress på jobb og lite søvn, opplever mellom 40 og 50 høyvolum annonsering av holdeplasser. Lystavlene i bussen er bare av det gode, man trenger ikke se den veien hvis man ikke ønsker det. Men det er ikke så lett å snu seg vekk fra lyd. Selv med hørselvern er lydvolumet så høyt at det forstyrrer.

For noen er dette vanntortur. Ville det ikke vært mer modent å gjennomføre dette slik at passasjerer kunne velge om mellom lyd og stillhet, i hvert fall på lengre pendlerruter? Teknologien burde være der, og de fleste har mobiler og headset.

i 25 år har jeg tilbragt nær 16.000 timer i pendel. Vesentligst på Drøbaksbussen. Det er en stund siden sist jeg klaget siste gang, det var da det hang en munter plakat fra Ruter som reklamerte for å ta kollektivtransport i stedet for å stresse i bilkø, med bilde av en relaksert passasjer. Jeg fant dette en smule intrikat. Nå har jeg gitt opp å klage.

Ruter er viktig, og det er viktig at Ruter blir bedre og har tillit. Veldig mange bra tiltak er også utført. Det er likevel grunn til uro. 

Jeg bruker fremdeles hørselvern. Sikkert ikke bra ved evakuering/krise. Men Ruter hører ikke på det øret.

LES OGSÅ:

Hilsen Roy Halvorsen

Pendler

Drøbak - Fornebu

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags