Det enkle svaret er ikke alltid det beste

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LeserbrevHva gjør at barn og ungdom blir flinke på skolen? Amta forutsetter på lederplass 7. februar noen litt for enkle svar. Amta er uenig i Steinerskolens ønske om å beholde 1. klassingene i barnehagen. Amta viser til at 10. klassinger generelt i Norge ligger på 23. plass i enkelte fag, 30 poeng bak nabolandet Finland. "Åpenbart er ikke undervisningen lagt godt nok til rette i Norge, ettersom våre naboland som vi kan sammenligne oss med, gjør det mye bedre," i følge Amta.

Men hvordan vet vi hva som gjør at barn og ungdom blir flinke på skolen? Det er ingen forskning som entydig viser at jo tidligere barna begynner på skolen, jo flinkere blir de. Tvert om kan flere barn bli skolelei ved tidlig start. I Finland, som utvilsomt har en god skole, begynner barna på skolen det året de fyller sju (www.norden.org) - slik det var i Norge før reformen i 1997. Året før går de i en eller annen form for førskole, slik man gjorde før 97-reformen, og slik seksårsklubben i Steinerbarnehagen fungerer.

Jeg er naturligvis enig i at "barna i Norge fortjener det beste grunnlaget vi kan gi dem for læring."  Men jeg håper at min ettåring skal begynne i Steinerbarnehage, og at hun får gjennomføre førsteklasse i det ekstraordinært gode miljøet der. Det beste grunnlaget for læring er etter mitt syn å skape interesse for og finne glede i læring. Det er langt fra sikkert at dette skapes ved seksåringens, ikke syvåringens, introduksjon til klasseværelset.

Synnøve Ugelvik

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags