Gå til sidens hovedinnhold

Dette er PT Ninas treningsråd

Et øyeblikk:

Navn: Nina Jensen Dobloug

Alder: 43

Bor: Drøbak

Yrke: Fagansvarlig, instruktør og PT ved Bølgen Treningssenter.

– Frogn kommune har bestemt at de fortsetter smittetiltakene. Hva tenker du om det?

– Det er en nasjonal dugnad og da må vi alle bidra, så jeg tenker at vi bør følge de retningslinjene kommunen bestemmer er til det beste for befolkningen. Personlig synes jeg selvsagt at det er trist å ikke kunne holde åpent på treningssenteret da det er en viktig arena for folkehelsa og vi savner alle våre fantastiske medlemmer, men jeg håper det ikke er så altfor lenge til om vi nå alle gjør en innsats.

– Dere har valgt å holde digital treningstimer på Bølgen. Hva kan du fortelle om dette?

– Dette var noe vi startet med allerede i første runde med nedstengning i mars, der vi har livesendinger på Bølgens Facebook-side hver dag. Vi har alt fra 15-minutters snutter med kontorstrekk, meditasjon, kondisjon og styrketimer. Dette er åpent for alle og her kan alle så bli med.

– Hvordan har oppslutningen på disse treningene vært?

– Det var en suksess fra dag en, og vi har hatt opptil 1700 visninger på flere av sendingene, og det bare øker for hver dag. Jeg er utrolig stolt av gjengen vår som trår til for å spre helse og glede til folket. Det er et skikkelig drømmeteam å jobbe med.

– Har du noen treningstips for dem som har hjemmekontor?

– Kom deg opp av stolen. sitter du for lenge av gangen vil både kroppen og toppen fungere dårligere. Så ønsker du å holde fokuset, kreativiteten og effektiviteten på topp legg inn små lommer med aktivitet i løpet av dagen. Det trenger ikke være mer enn fem minutter her og der, det gjør mye. Skru på en god låt ta noen knebøy. Strekk deg og rist litt løs. Har du mulighet så kom deg ut og gå en tur. Det gjør underverker med bare 10 til 15 minutter med aktivitet. Livesendingen vår «Kontorstrekken» kan også være fin å bruke.

– Hvordan holder du deg i form?

– Jeg trener variert. Det går i kondisjon og styrke, inne og ute hele året. Det er alt fra gruppetimer, studiotrening og løping, til yoga og meditasjon. Trening er den beste medisinen for å holde både kropp og hode ved god helse. Det viktigste er å finne noe man trives med.

– Hva lager du helst til middag?

– Denne er vanskelig. Jeg er glad i mat og godteri. Gjerne noe som ikke er så alt for komplisert. Italiensk, thai, taco og burger går ned på høykant. I ukedagene går det mye i rene, gode råvarer som fisk, kylling og grønnsaker, så mer kos i helgene. Har også begynt å spise mer plantebasert da det er godt for både miljøet og kroppen.

– Kan du si en ting som er bra med Frogn, og en ting som burde ha vært bedre?

– Menneskene her er helt fantastiske og jeg er helt betatt av naturen her så jeg bruker mye tid både i marka og ved sjøen. Det som kunne ha vært bedre er at det må tilrettelegges for at barnefamilier skal ha råd til å etablere seg her. Det er viktig at vi får vekst. Selvsagt er også økt aktivitetstilbud for seniorer som er min hjertesak.

– Hvordan velger du og din familie å feire jul i år?

– Det blir på familiehytta vår på vakre Sjusjøen, for meg blir det også noen dager her i koselig Drøbak som er så vakkert pyntet til jul.

Kommentarer til denne saken