Erik (22) fra Drøbak vil selge øl på nettet. Den første kommunen har sagt ja

AVTALER PÅ PLASS: Erik Tomter fra Drøbak er i ferd med å starte opp landets første nettbutikk for øl. Den første kommunen har sagt ja og flere avtaler med bryggerier er på plass.

AVTALER PÅ PLASS: Erik Tomter fra Drøbak er i ferd med å starte opp landets første nettbutikk for øl. Den første kommunen har sagt ja og flere avtaler med bryggerier er på plass. Foto:

Eirik Tomter har gjennom Lokalbrygg AS søkt 200 kommuner om å få selge øl via nettet. Nå har den første kommunen sagt ja. 22-åringen fra Drøbak har også signert de første bryggeriavtalene.

DEL

DRAMMEN/DRØBAK:– Vi har lyst til å lage en helt ny plattform for mikrobryggeriene i Norge, sier Eirik Tomter, daglig leder i Lokalbrygg AS til Drammens Tidende.

22-åringen fra Drøbak ønsker å selge hovedsakelig øl (maks 4,7 prosent alkohol) gjennom nettbutikken lokalbrygg.no. Går det slik Tomter vil, skal man etter hvert kunne få alkoholen utlevert til nærmeste postkontor.

Tomter søkte nylig om salgsbevilling i 200 av landets største kommuner. Foreløpig har Lokalbrygg AS fått ja fra én kommune, Gjøvik. Gründeren håper å kunne lansere nettsida i løpet av juli.

Drammens Tidende skriver at Disko Brewing i Lier er en av de første lokalbryggeriene firmaet har signert avtale med. Tomter opplyser at han ellers har avtale i boks med Oslo Brewing Company, RAA Brewing, Trysil bryggeri, Bygland bryggeri, Skifjorden bryggeri, En Liten Øl, Drum Brew og Hardangergutane.

Kvalitet fremfor kvantitet

Tomter mener norske mikrobryggerier i dag ikke har noen velegnet salgskanal.

– Det er veldig vanskelig for dem å få innpass på Vinmonopolet, og dagligvarebutikkene har gjerne avtaler med industriaktører. Det siste alternativet i dag er å selge til restauranter, men det er heller ikke enkelt.

Tomter forventer svar fra kommunene innen et par måneder, men forventer ikke ja fra alle. Selv om alkoholloven åpner for nettsalg, er det opp til styret i hvert enkelt kommune om de ønsker dette.

– Tenker dere ikke at alkohol på denne måten blir litt for lett tilgjengelig?

– Nei, vi gjør egentlig ikke det. Egentlig tror vi heller dette vil føre til færre impulskjøp, i og med at vil ta litt tid før man får utlevert varene. Det blir ikke som å stikke på butikken hvis man får lyst på en øl. Dessuten vil vi fokusere på kvalitet fremfor kvantitet. Smak blir veldig viktig, så prisene blir nok litt høyere enn det meste av øl på butikken, svarer Tomter.

MYE KLART: Eirik Tomter har domenet klart: Lokalbrygg.no.

MYE KLART: Eirik Tomter har domenet klart: Lokalbrygg.no.

Ingen markedsføring

Han sier det er en utfordring å lage en nettside det ikke er lov til å markedsføre på grunn av alkoholloven. Han forteller videre at utlevering og salgstider også er krevende, men at varene vil bli levert på nærmeste postkontor hvor kunden da vil måtte vise legitimasjon. Også Vinmonopolet har utlevering på postkontor i dag.

– Varene våre vil heller ikke bli utlevert utenom salgstider for alkohol, påpeker 22-åringen.

Målet er å få et utvalg på over tusen forskjellige øl fra Norge. Jo større utvalg desto mer attraktivt for kunden, menet Tomter, som er i kontakt med samtlige av de om lag 150 mikrobryggeriene i landet.

Den unge gründeren driver fra før et markedsføringsbyrå, men sier at drømmen er å etter hvert kunne leve av Lokalbrygg AS. Han har med seg en partner, som eier 50 prosent av aksjene i Lokalbrygg AS.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags