– Ut fra bildene på Nidars Favoritter forventer jeg at det er likt antall i hver pose. Folk går bare utifra at fordelingen er lik, sier Rune Nikolaisen, som står bak nettstedet Gjerrigknark.com, til Nettavisen.

Minst påskemarsipan

Nettavisen har kjøpt ti poser med Nidar Favoritter God Påske, og telt opp fordelingen mellom de ulike sjokoladene. Bildet på posen reklamerer med en blanding av bamsemums, påskefigur, sjokoladeegg, knaz og påskemarsipan. På posen fremheves påskemarsipan med tykke bokstaver.

En opptelling av 359 sjokoladebiter viser at ingen de ti posene inneholder samme utvalg av sjokolade.

  • Det er langt mindre bamsemums og påskemarsipan i posene enn andre biter.
  • I snitt nesten fire færre bamsemums og 3,5 færre biter av påskemarsipan – sammenlignet med Knaz.
  • Posene inneholder 61 prosent mer Knaz enn påskemarsipan.
  • Avvik på opptil tre sjokoladebiter per pose – én pose hadde tre færre biter enn de største posene.
  • Fire av ti poser hadde ulikt antall sjokoladebiter.

Se alle forskjellene nederst i saken.

Pakkes etter vekt

– Forbrukeren vet ikke hva produksjonskostnaden ved de ulike sjokoladene er, man kan jo derfor tenke seg at de har beregnet fordelingen for å tjene mest mulig penger per pose, sier Gjerrigknark.

Orkla kommenterer ikke Nikolaisens påstand, men forklarer at posene med Nidar Favoritter pakkes etter vekt, ikke antall biter.

– Variasjon er hele idéen og det fremkommer tydelig på posen. Det er satt opp en veiledende bitfordeling, men denne vil kunne variere. Det opplyser vi også om på posen. Men du vil få 300 gram som du betaler for, forsikrer Elisabeth Aandstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør i Orkla.

Hun opplyser at Knaz veier nesten halvparten av marsipanbiten.

– Da er det ganske naturlig å ha dobbelt så mange Knazbiter i posen, har vi tenkt.

Det synes Tor Wallin Andreassen, økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole, er en dårlig markedsstrategi.

– Nidar Favoritter er et merkenavn, og det burde vært standardisert hvor mange typer av hver sjokolade posene inneholder. Dette er dårlig for merkevaren, konstaterer han.

Økonomiprofessoren trekker frem at en Quarterpounder på MC Donalds i Singapore inneholder det samme som i Norge.

– Variasjonene i Nidar Favoritter er et tegn på dårlig kvalitetskontroll. Én merkevare er betinget av en viss standard, og brukes for å fremme kvalitet, sier Wallin Andreassen.

– På posen reklameres det for at den inneholder fem ulike typer sjokolade. Hva tenker du om Nidars lovnad overfor forbruker?

– Min intuisjon er at det skal ikke være variasjoner mellom pose én, to eller ti, verken i forhold til miks eller antallet. Dette er brudd på avtalen med forbrukeren. Du skal vite hva du får, sier Wallin.

Orkla ønsker ikke å kommentere kritikken fra Wallin Andreassen ytterligere. Vi har ikke fått svar på spørsmålet om hvem av sjokoladebitene som er mest kostbare å produsere.