Nesodden: Fredag 31. mai satte Nesoddbåten «Kongen» kursen mot Horten. «Kongen» er nemlig første båt som skal legges om til batterielektrisk drift.
Startskuddet har dermed gått for at landets største bilfrie passasjersamband blir utslippsfritt og mer stillegående i løpet av 2019. Totalt skal tre båter bygges om det neste halvåret.
Huldra stepper inn
Kommunikasjonsdirektør Marianne Frønsdal i Norled opplyser til Amta at omleggingen av Kongen tar ti uker.
– Kongen vil være tilbake i drift medio august, opplyser Frønsdal videre.
Som båtpendlerne allerede har fått med seg er det den gode gamle nesoddbåten «Huldra» som stepper inn som reservebåt mens «Kongen» er i Horten.
Når Kongen er tilbake i drift vil neste nesoddbåt, «Dronningen», sette kursen mot Horten for omlegging. Deretter venter omlegging for «Prinsen».
Hva omlegging av de tre nesoddbåtene koster vil ikke Norled gå ut med.
Utgangen av 2019
Alt som går på strøm må lade – nesoddbåtene er intet unntak. Båtene vil hurtiglades fra land via en ladeplugg i havna på Aker Brygge. Det blir med andre ord ingen lading på Tangen brygge. Ladetid ved kai i ruteproduksjon er stipulert til 5–7 minutter. Det skal sikre elektrisk drift gjennom hele dagen. Båtene har også biodieselaggregater som reserveløsning.
Mens båtene bygges om i Horten, så klargjøres kaianlegget på Aker Brygge og Rådhusbrygge 4 for batterielektrisk drift, med Sporveien som byggherre. Et moderne landstrømanlegg med nok strøm til å elektrifisere hele Ruters båttransport, skal på plass.
Innen utgangen av 2019 vil Nesoddbåtene være elektriske, og dermed vil 65 prosent av Ruters båtreiser bli utslippsfrie.