Lisbeth fikk indianer-hjelp til vakre smykker

Perlevenner: Lisbeth Fure på hesteryggen i vakkert vintervær på Skiphelle for noen dager siden. Ideer og inspirasjon får hun på reiser og fra musikk, kunst, bøker, nettsteder eller bohemer hun møter på sin vei. Denne uka tilbringes på en strand i Mexico. Foto: Mariann Leines Dahle

Perlevenner: Lisbeth Fure på hesteryggen i vakkert vintervær på Skiphelle for noen dager siden. Ideer og inspirasjon får hun på reiser og fra musikk, kunst, bøker, nettsteder eller bohemer hun møter på sin vei. Denne uka tilbringes på en strand i Mexico. Foto: Mariann Leines Dahle

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

I 2012 var det snipp-snapp-snute for smykkeeventyret Lovestones. Men designer Lisbeth Fure visste sin arme råd.Våren 2013 gikk Lisbeth solo under merkenavnet Boho Global – bohemske smykker som produseres i små lokalbedrifter i flere deler av verden -  etter å ha fått hjelp av en dyktig Navajo-indianer gjennom et senter for indiansk smykkedesign i staten New Mexico.


DEN BLONDE SØRLENDINGEN som jobber fra sitt lille studio i funkishuset hjemme på Sogsti, utgjorde for tre år siden halvparten av duoen bak smykkeserien Lovestones. Varemerket var armbånd av halvedelstener pyntet med bitte små imitasjoner av hodeskaller. Smykkene ble lagt merke til både i Norge og i New York, hvor de ble produsert, og prydet håndleddet på stjerner som Rihanna.
Våren 2013 gikk Lisbeth solo under merkenavnet Boho Global – bohemske smykker som produseres i små lokalbedrifter i flere deler av verden.
– Boho er mer elegant og en smule mer eksentrisk enn det jeg har produsert før, men fremdeles bohemsk. Smykkene reflekterer også min lidenskap for kunst og musikk, sier Lisbeth Fure, litt bohem, hippie, cowboy og indianer. Å stå på egne ben synes hun er spennende og krevende på en gang.
– Derfor er det utrolig stas at den nye kolleksjonen blir tatt så godt imot, sier Lisbeth. Den tredje kolleksjonen «Boho» kan allerede smykke seg med anerkjennende omtaler i magasiner og ukeblader.
Bertine Zetlitz berømmer blant annet Lisbeth som en norsk designer som lager nette «nagle-ting».

VI TREFFER LISBETH på Skiphelle-stranden, litt nord for Drøbak. Hesten Stella er med for anledningen, og Lisbeth Fure svinger seg i salen.
– Det er tjue år siden sist, men fantastisk å sitte på hesteryggen.
Kunsten er ikke glemt. Dagens lånte hest lyder hvert lille vink – og setter fart. Sorte jakkefrynser, lyse lange lokker og en vilter man blafrer i vinden, hovene sparker så snøsprøyten står.

DET ER ET stykke fra Skiphelle til indianeren som har hatt en finger med i bohemens vår- og sommerkolleksjon «Ibiza Magic ».
- Jeg brukte lang tid på å finne riktig samarbeidspartner, kontaktet Innovasjon Norge og benyttet meg av bekjentskaper i USA. Til slutt fant jeg en dyktig Navajo-indianer gjennom et senter for indiansk smykkedesign i staten New Mexico, forteller Lisbeth.
Ideer har fløyet over nett og telefon. Resultatet er fargerike smykker i klassiske indianske mønstre, med detaljer i sølv, perler, skinn, fjær og halvedelstener. Stenene er plukket med omhu. En sten skal bidra til indre ro og motvirke stress og selvopptatthet, en annen gi mental styrke.

«ET UNIKT OG spennende samarbeid for meg og oss som har en lang og stolt tradisjon innen indianske smykker. Lisbeth og Boho har gitt meg muligheten til å føre våre tradisjoner sammen med et moderne stiluttrykk. Dette hjelper oss og vår kultur. Ikke bare økonomisk, men også for å føre tradisjonen videre», uttaler indianeren Eugine fra Crowpoint i New Mexico på Lisbeths nettside. Navajo-indianerne produserer den største mengden indianske smykker i USA.
– Du legger vekt på etisk produksjon?
– Jeg prøver så godt jeg kan å finne materialer og produksjonsmiljøer som driver på bærekraftig vis, det vil si uten uverdige forhold for arbeidere og uten uheldige miljømessige inngrep. Dessuten prøver jeg å finne mindre miljøer som kan produsere på tradisjonelt vis. Denne kolleksjonen er laget tre ulike steder.
Smykkene selges over hele landet i rundt 40 uavhengige livsstilsbutikker, i tillegg til designerens egen nettbutikk. At flaggskip som Bolina og Eger i Oslo selger kolleksjonen, tar Lisbeth Fure som en stor ære.
– Jeg ønsker at Boho skal finnes der folk kjøper bohemsk mote og interiør. Å følge vårens kolleksjon skal bli spennende, sier Lisbeth Fure.


 

Artikkeltags