Fra Hollywood til Drøbak – laget effekter til kino-filmen «Pixels»

SPILL-INVASJON: Peter Spence og Fredrik Arntzen har gjennom Storm Studios bidratt til scenen i filmen «Pixels» hvor Taj Mahal blir lagt i ruiner en virkelig versjon av video-spillet «Pong», styrt av romvesner.

SPILL-INVASJON: Peter Spence og Fredrik Arntzen har gjennom Storm Studios bidratt til scenen i filmen «Pixels» hvor Taj Mahal blir lagt i ruiner en virkelig versjon av video-spillet «Pong», styrt av romvesner. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

– Dette er historisk! Vi har sett flere eksempler på nordmenn som har dratt til Hollywood og gjort store jobber der. Men denne gangen har Hollywood-jobben blitt satt ut til norske effektartister i Norge, og det har ingen klart før, sier Fredrik Arntzen, studioleder i Storm Studios.

Du har kanskje sett den på kino i helgen – filmen «Pixels», hvor romvesener mistolker videostrømming av klassiske arkadespill som en krigserklæring. De angriper dermed jorda med video-spill.

Lokalfolk på jobben

Blant landemerkene som blir ødelagt før de blir stoppet av «gamerne» Adam Sandler og gjengen, er Taj Mahal.

Og denne ett-minutt lange sekvensen er laget av Storm Studios, med to drøbaksmenn på laget: Arntzen og Peter Spence. Altså har det relativt lille Oslo-baserte firmaet utkonkurrert de største aktørene innen bransjen!

– Vi har laget effektene i scenen der Taj Mahal blir angrepet av romvesen med Pong-spillet, forteller Arntzen.

Mange husker nok det bordtennis-baserte videospillet: En ball spretter fra side til side på skjermen, mens du må styre en brikke opp og ned for å treffe ballen slik at den ikke går ut. Spillet er oppkalt etter lyden man hører når ballen blir slått.

«Pong», «pong» hører vi mens ballen slår Taj Mahal til ruiner.

Fornøyd kunde

Men det er ikke «piece of cake» å lage effekter til en slik ett-minutts-lang sekvens: Et team på åtte personer har jobbet med scenen i fire måneder – og kunden er kjempefornøyd. De har også fått veldig gode tilbakemeldinger fra bransjen.

– De er såpass fornøyde at de tok med scenen i traileren! sier Spence, som har jobbet for Storm Studios som frilanser.

Men scenen var så realistisk, at folk har reagert på det. Dermed ble sekvensen fjernet fra traileren, men vi kan fremdeles se den i filmen!

BRA KINO: Peter Spence og Fredrik Arntzen hadde ennå ikke sett filmen «Pixels» da Amta intervjuet dem, men de visste hvor de skulle se den. - Vi må jo gå på Drøbak kino! sier Arntzen. Spence er enig, og påpeker at det er en veldig bra kino.

BRA KINO: Peter Spence og Fredrik Arntzen hadde ennå ikke sett filmen «Pixels» da Amta intervjuet dem, men de visste hvor de skulle se den. - Vi må jo gå på Drøbak kino! sier Arntzen. Spence er enig, og påpeker at det er en veldig bra kino. Foto:

Nøkkelen til suksessen, ligger i det solide teamet, mener Arntzen. Hvis en del av jobben ikke er troverdig, faller alt.

– Vi må ha de veldig teknisk anlagte folka, og de med øye for detaljer og det kunstneriske, sier Arntzen.

– Dette er ikke bare trykking på taster, dette er en kunst, påpeker Spence.

Detaljer er viktig

Det er for eksempel viktig at de virtuelle effektene og filmingen går sammen slik at det ser ekte ut – og dette er oppgaven til Spence.

– Som match mover er jobben min å sørge for at effektene sitter i bildet – at bevegelsene matcher det som filmes, sier Spence, som har lang erfaring med dette. Med Storm Studios har han blant annet stått for match moving i Kon Tiki, Max Manus og Trolljegerne. Som frilanser har han bidratt i Knerten-filmene.

– Norge har de siste årene laget flere store filmer i Hollywood-kvalitet, og det blir lagt merke til av de store aktørene i Hollywood, sier Arntzen, som mener at de landet denne jobben takket være tidligere prestasjoner.

Han avslører at Storm Studios er i dialog om flere jobber som følge av Taj Mahal-effektene i «Pixels», men flere detaljer kan han ikke gå inn på.

– Da er konkurrentene på oss med en gang. Men jeg kan si at det blir spennende å se hvor veien går videre, sier han og smiler lurt.

Blir lettere

Nå venter Arntzen på regjeringens nye filmincentiv, som sannsynligvis blir innført neste år. Da blir det mer gunstig for utenlandske aktører å skape hele eller deler av filmer i Norge.

– Det at vi fikk jobben med «Pixels»-filmen før denne ordningen er innført, er vi ekstra stolte over. Det er et resultat av dyktighet. Spesielt vil jeg framheve Thomas Reppen, som fikk jobben til Norge og Storm Studios, og Espen Nordahl, som har stått for kvaliteten i effektene til «Pixels», sier Arntzen.

Artikkeltags