Frykter det verste: – Selvfølgelig er vi bekymret

USIKKER FRAMTID: En av eierne på Annas Hybel, Stina Klaffmo Røisland, forteller at hun er bekymret for framtiden til Annas Hybel og de ansatte.

USIKKER FRAMTID: En av eierne på Annas Hybel, Stina Klaffmo Røisland, forteller at hun er bekymret for framtiden til Annas Hybel og de ansatte. Foto:

Koronafrykten sprer seg, og hotell- og restaurantbransjen er spesielt utsatt. Hittil i år har denne bransjen hatt en økning i konkurser på 4 prosent ifølge analyseselskapet Bisnode. Spisestedene i Amtaland går en usikker fremtid i møte.

DEL

– Alle i denne bransjen må se på dette med en viss bekymring, uten tvil. Men vi må bare gjøre de tiltakene man klarer, noe mer får man ikke gjort, sier en av de tre eierne av Annas Hybel, Stina Klaffmo Røisland.

Annas Hybel på Nesodden har per i dag rundt fjorten ansatte.

Fredag vil regjeringen presentere strakstiltak for å unngå konkurser og oppsigelser, deriblant endringer i permitteringsreglene. Både LO, NHO og Virke har krevd at perioden der arbeidsgiver betaler lønn kortes kraftig ned fra dagens 15 dager.

– Uforutsigbar situasjon

Røisland kan fortelle at de ansatte på Annas Hybel har gjort en rekke tiltak for å hindre smitte så langt det rekker.

– Vi har fjernet matvarer som står nærme gjesten, og er flinke på hygieneaspektet ved det. Det er vel en slags fordel hos alle som driver med mat – vi har Mattilsynet å forholde oss til, og man må være opptatt av hygiene fra før av, sier hun, og legger til:

– Foreløpig har vi vært heldige, og hadde blant annet fullt hus i helgen, så vi har ikke merket noe til færre besøkende enda, men fremtiden er usikker. Så lenge både vi og gjestene gjør alle nødvendige tiltak vil Annas Hybel være et naturlig samlingspunkt fremover, men det kan hende det vil endre seg.

Anbefalingene til Folkehelseinstituttet per i dag setter grensen på antall deltagere på arrangementer i nærmeste fremtid til 500 personer. Merk at dette tallet raskt kan endres. Rådene vurderes fortløpende ut fra situasjonen i Norge og globalt, og arrangører bør følge med på råd fra FHI. Dette skriver Frogn kommune på sine nettsider.

– Vi er heldigvis ikke et stort sted med mange bord hvor mange mennesker skal samles, og er dermed langt under den anbefalte grensen som er satt. Vi følger rådene fra FHI og kommuneoverlegen, og følger med på hva som skal skje videre, sier hun.

Dersom de skulle merke en omsetningssvikt har Klaffmo Røisland flere forslag til hvordan de kan unngå å måtte permittere de ansatte eller nedbemanne.

– Neste tiltak blir jo å justere oss etter besøksmengden. Vi har tenkt tanken på å kjøpe inn mindre varer, innskrenke åpningstidene og ha færre retter på menyen. Det er mange løsninger som ikke innebærer å måtte permittere de ansatte. Vi må klare å holde hodet over vannet. Jeg har jo tenkt tanken på at vi kanskje må permittere ansatte, og vi frykter jo at det skal skje, men vi holder de ansatte løpende orientert, forteller eieren av Annas Hybel, og fortsetter:

– Samtidig er det en veldig uforutsigbar situasjon med nye regler hver dag og man klarer ikke å forutse et par dager frem i tid. Vi styrer i landskap vi ikke har vært i før.

Har is i magen

Elisabet Meisal er en av to eiere på Cafe Drøbak. Hun velger å se an situasjonen før hun bekymrer seg for hva som kan skje.

– Det er ikke noe vi bekymrer oss for på nåværende tidspunkt. Vi rengjør med desinfeksjon og forholder oss til det vi får beskjed om. Om vi må stenge, så må vi stenge, sier hun, og legger til at de har merket en nedgang i antall kunder allerede:

– Vi merker helt klart at vi har færre kunder innom, men det er også veldig få folk ute i gatene her. Vi har det bra etter forholdene. Vi har is i magen og tror det går over, men vi vurderer ulike tiltak fortløpende, sier hun.

FÆRRE KUNDER: En av de to eierne hos Cafe Drøbak, Elisabeth Meisal, merker at det er færre mennesker i gatene i Drøbak, og dermed kommer færre også innom kafeen i sentrum.

FÆRRE KUNDER: En av de to eierne hos Cafe Drøbak, Elisabeth Meisal, merker at det er færre mennesker i gatene i Drøbak, og dermed kommer færre også innom kafeen i sentrum.


Ikke heller Winnie Galvan bekymrer seg. Hun er en av to eiere på Galleri Cafe Teskje.

– Hittil har vi ikke merket noe til en omsetningssvikt. Jeg velger å ta konsekvensene når de kommer, men per i dag er jeg ikke bekymret, sier hun, og fortsetter:

– Man kan ikke gå rundt og bekymre seg hele tiden.

Galvan er klar på at kafeen tar situasjonen seriøst, og har gjort flere tiltak for å hindre smitte.

– Vi gjør det vi kan, og har satt ut Antibac og vasker ekstra nøye. Foreløpig føler jeg at det ikke er noen grunn til bekymring her. Men vi tenker selvsagt på det, og er forberedt på hva som kan skje, avslutter hun.

IKKE BEKYMRET: Winnie Galvan hos Galleri Cafe Teskje venter med bekymringene til hun vet hva som skjer videre.

IKKE BEKYMRET: Winnie Galvan hos Galleri Cafe Teskje venter med bekymringene til hun vet hva som skjer videre. Foto:

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags