Banker må til enhver tid vite at kundene er den de sier de er. Dette skyldes krav fra norske myndigheter til identifisering av bankkunder i henhold til hvitvaskingsloven. Dersom bankene ikke har tilstrekkelig informasjon eller dokumentasjon på kunden, må de legitimere seg på nytt.

– Dette er bakgrunnen for at vi i DNB nå kontakter kunder i Follo, forklarer banksjefen fra Drøbak, som har sitt hovedsete i Ski.

Få trenger å møte opp

Karen Marie Sæther-Larsen forteller at de fleste kundene enkelt kan legitimere seg via ID-sjekken i BankID-appen og ikke trenger å møte opp i bankens filialer.

DNB har opplevd betydelig kø ved flere filialer den siste tiden. Ved filialen på Karl Johan i Oslo har Nettavisen observerte Nettavisen at det var kø ut døra på mer enn 100 meter flere dager på rad i forrige uke.

– Med ID-sjekken i BankID-appen kan kunden trygt og enkelt oppdatere kundeinformasjonen hjemmefra. Det eneste du trenger er en moderne smarttelefon og gyldig pass eller nasjonal ID, sier Sæther-Larsen til Amta.

BankID-appen er en egen app, som man må laste ned i App Store eller Google Play. Den finnes lettest ved å søke på «BankID».

Drop-in over hele landet

For kunder som av ulike årsaker ikke kan legitimere seg digitalt, har DNB også løsninger for legitimering ved fysisk oppmøte.

– Fra tirsdag 15. mars åpner vi kontorene våre for drop-in og utvider åpningstidene enkelte dager for kunder som skal legitimere seg, forteller Sæther-Larsen.

Hun lover tydelig merking når man kommer til filialen og håper god informasjon vil bidra til at de bankansatte kan hjelpe enda flere raskt og effektivt.

I Follo blir det følgende åpningstider:

Fra og med tirsdag 15. mars åpent for drop-in i Ski hver ukedag fra kl. 12.00 til kl. 15.00.

Foretrekker du å avtale møtetidspunkt i forkant, tilbys dette i visse tidsrom både formiddag og ettermiddag.

Les også

En omstridt arkitekt tegnet Hege og Volkers drømmehus: – Vi har fortsatt den wow-følelsen

– Forståelse

Banksjef Karen Marie Sæther-Larsen sier hun har forståelse for at enkelte kunder kan oppleve legitimering som en tidkrevende prosess og at man har behov for god veiledning underveis.

– Vi er opptatt av å gi kundene tilstrekkelig med tid, god informasjon både digitalt og fysisk, og å være tilgjengelige og løsningsorienterte. Dette gjelder spesielt for de ikke-digitale kundene, sier Sæther-Larsen.

Hun legger til at det er viktig at kunder som har problemer med å få pass- eller time for ID-kort innen fristen for legitimering går ut, og som ikke har annen gyldig legitimasjon, tar kontakt med banken.

– Her vil vi legge en realistisk tidsplan for når det er mulig å få dette på plass, avslutter Sæther-Larsen.

Fakta legitimering

DNB-kunder kan velge mellom disse alternativene for legitimering:

Digitalt:

  1. ID-sjekk i BankID-appen
  2. Laste opp kopi av gyldig legitimasjon via nettbankmelding

Uten bruk av internett:

  1. Sende kopi av gyldig legitimasjon per brevpost
  2. Skanning av gyldig legitimasjon på bankkontor

Dette regnes som gyldig legitimasjon:

  • Norsk eller utenlandsk pass.
  • Norsk utlendingspass
  • Norsk reisebevis for flyktninger
  • Norsk nasjonalt ID-kort
  • Norsk førerkort utstedt etter 01.01.98.
  • Norsk bankkort med bilde, fra en annen bank.

Kilde: DNB.no

Les også: