Lørdag hadde Nesodden Teaterfabrikk premiere på stykket 1001 natt: Aladdin, i Samfunnshuset.
Teaterfabrikken skuffer aldri, ei heller denne gangen. Med stykket 1001 natt: Aladdin, viste de hvorfor de har lange ventelister og fulle saler. Det er ikke lett å vite hva man skal rose først. Samspillet? De elegante sceneskiftene? Eller regien?
Ånder og prinsesser
Vel, de som skal roses først må bli alle skuespillerne som har pugget og øvd frem til helgens forestillinger. For replikkene satt som støpt og i løpet av drøy time var det ikke et kjedelig øyeblikk. I stykket møter vi sultanen og hans datter, prinsesse Jasmin. En lampe med ånder og en magisk ring, et ekte arabisk marked og sultanens palass er også representert.
Magisk ring
Sultanen ønsker en mann til sin prinsesse og inn på banen blant de giftesyke prinsene kommer fattiggutten Aladdin. Eller, er det han som egentlig har rikdommen? For det er ham som er eieren av den magiske ringen, noe som er svært avgjørende i stykkets slutt.
Veien frem til prinsessens hånd er langt fra lett for Aladdin, for sultanens rådgiver, Jafar, har selv lyst til å ende opp som både hersker og Jasmins ektemann. Slik blir det forviklinger av, noe er med å drive stykket fremover.
SE BILDER HER:
Se bilder: Eventyrlige arabiske netter med teaterfabrikken
SE OGSÅ:
Fabrikken har vokst 460 prosent på to år – 40 barn i kø for å komme inn
Suksess i septembersolskinn: Teaterfabrikken fylte eplehagen
Full rulle i Tangenten under Kulturisten junior