Varierte anmeldelser for Olins film fra Nesodden

FILMET PÅ NESODDEN: Margreth Olin har laget dokumentarfilmEN som en protest MOT politikernes holdninger til barnehager.

FILMET PÅ NESODDEN: Margreth Olin har laget dokumentarfilmEN som en protest MOT politikernes holdninger til barnehager. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Dokumentaren «Barndom» har premiere i kveld, torsdag, og flere filmanmeldere har sagt hva de mener om filmen. Filmen er innspilt i Aurora Steinerbarnehage på Nesodden.

Filmmagasinet gir den fire av seks stjerner og skriver: «Filmen stiller ikke spørsmål og kommer ikke med mange kommentarer, som får den til å virke noe retningsløs. At Olin verdsetter lek og barnslige verdier er åpenbart, men det gir likevel ikke Barndom nok kjøtt på beinet til å være en perfekt dokumentar. Likevel er det en film som både unge og voksne kan kose seg stort med.»

Aftenposten: «Lite banebrytende om barnehage», «For alle oss som ikke er innforstått med steinerpedagogikk og interne rutiner for lokalisering, hadde det hjulpet med en tekstplakat eller to som kunne plasserte denne unike barnehagen i en kontekst. Filmen innledes riktignok med noen få, poetisk formulerte tekstplakater. Ellers serveres ingen statistikk, forskning eller intervjuer. Det er heller ingen fortellerstemme i filmen. Det vi får, er et kamera som er «flue på veggen» og som filmer barn og ansatte gjennom ett år med lek og læring.

Barndom blir dermed et bedre portrett av denne ene, spesielle barnehagen enn en generell situasjonsbeskrivelse av hvordan det er å gå i barnehage i Norge anno 2017.»

Vårt Land: «Dokumentaren Barndom viser en barnehage fri for snørr og sutring. Margreth Olin ønsker å forsvare barns frie lek, men framstillingen er i overkant idyllisk.». «Samtidig er det åpenbart at ikke alle barnehager kan ha naturen så tett på. Det blir aldri gjort noe poeng ut av at det er en steinerbarnehage, men når du vet det, er det vanskelig å la være å se Barndom som et varmt forsvar av steinerpedagogikken. Det ser nemlig ut som om barna har det veldig bra i denne barnehagen, der for øvrig Olins egne barn også har gått.»

Dagbladet gir dokumentaren terningkast fem: «Olin følger opp fjorårets kinosuksess om den aldrende Mannen fra Snåsa (2016) med et vedvarende blikk på barn i en barnehage. Hun har lenge betraktet andres lidelse, men overgangsverket Mannen fra Snåsa betraktet både lidelse og godhet. Olins overstemme sier i åpningen av dokumentaren om håndspåleggeren: «Jeg er nødt til å se hva gode møter mellom mennesker er.» Barndom betrakter nettopp slike gode møter. I barnekulturens fiksjoner og dokumentarer fins det nok av døde, fraværende eller fæle voksne, og da gjerne foreldre. En stor fortjeneste med denne filmen er nettopp levende, nærværende og fine voksne, trygge innrammere med myke hender på Aurora Steinerbarnehage på Nesodden.»

Dagsavisen gir den karakter fem og i sin anmeldelse skriver de: «Margreth Olin har også tidligere vært en utøver av den observerende dokumentaren, skolefilmen «Ungdommens råskap» spesielt, men til en viss grad også «De andre» og «Snåsamannen», selv om de er satt inn i en mer personlig ramme. Sjelden har den observerende formen vært så rendyrket som her, fra begynnelse til slutt.»

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags