Ny attraksjon gir skrekkblandet fryd

NY: Western Expressen med VR-briller kilte ekstra i magen og ga den gamle traveren en ny dimensjon. Publikum skrek av fryd hele veien. Alle foto: Ole Kr. Trana/ØB

NY: Western Expressen med VR-briller kilte ekstra i magen og ga den gamle traveren en ny dimensjon. Publikum skrek av fryd hele veien. Alle foto: Ole Kr. Trana/ØB

Artikkelen er over 1 år gammel

Når du får på deg VR-briller, blir den minste bevegelse i berg-og-dal-banen forsterket kraftig. Testpanelet lot seg imponere, men også skremme.

DEL

ÅS: Tusenfryd feirer 30-årsjubileum. Nytt av året er en visuell oppgradering av Western Expressen. Du får på deg et par VR-briller. VR står for Virtual Reality, og brillene viser en annen virkelighet enn den som er rundt cowboylandsbyen på Tusenfryd. Med disse er du med i en kamp om å treffe ulike mål på skjermen. Alt styres med brillene du har på hodet. Filmen i brillene følger berg- og dalbanens kurver. Men ved ikke å kunne se rundt deg, blir hele turens opplevelse utrolig mye bedre, forteller Eivind Ellingsrud, som var en i ØBs testpanel lørdag.

I utgangspunktet er ikke berg-og-dal-banen en veldig spennende attraksjon for ungdom og voksne, men med brillene på, blir alle inntrykkene så mye sterkere.

Ble skremt

– Her bør det være 12 års aldersgrense, sier Filip Ellingsrud etter sin første tur. - Dette var skikkelig spennende.

Den andre testfamilien, Rune Hovland, (pappa) og sønnen Magnus, satt i første vogn på testturen. Opplevelsene ble litt i sterkeste laget for yngstemann, han valgte å kjøre runde nummer to uten brillene.

– Jeg synes det var skummelt. Jeg ble litt skremt, men det er ikke sikkert dette er siste gang jeg kjører denne banen.

Pappa Rune var strålende fornøyd.

Ni års aldersgrense

– Med VR-brillene på, fikk jeg en helt annen fartsfølelse. Kjempebra, sier han.

Western Expressen er nå delt i to kategorier. Du kan selv velge om du vil kjøre med eller uten briller. På grunn av logistikken, kan man ikke blande de som ønsker å kjøre med briller, sammen med dem som skal kjøre uten. Det vil bli delt i to forskjellige turer.

Tusenfryd har valgt å sette ni år som aldersgrense på deres nye attraksjon.

Flere nyheter

For dem som synes berg-og-dal-banen Western Express blir for pinglete, har Tusenfryd nok en nyhet på by på. Thunder Coaster-banen skal oppgraderes for over fem millioner kroner. Dette er den store berg-og-dal-banen i tre som fyller en stor del av parken. Banen er 950 meter lang og er oppe i en toppfart på nesten 100 kilometer i timen på det verste – eller beste, alt etter øynene som ser.

Spin Spider må vente

Thunder Coaster-banen var ikke klar til åpningshelgen, men skal vi tro Erik Røhne Andersen i Tusenfryd, skal alt være klappet og klart til neste helg.

Når det gjelder Spin Spider, sliter Tusenfryd med å få over deler fra Italia. Andersen tør ikke love når den attraksjonen vil stå klar, men det jobbes med saken.

Mellom tre og fire tusen mennesker hadde tatt turen til årets første Tusenfryd-dag. De fleste med årskort eller invitasjon fra parken.

Det var godt med plass for dem som valgte Tusenfryd på årets hittil varmeste dag.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags