Gå til sidens hovedinnhold

Vant 250.000 kroner

Artikkelen er over 9 år gammel

Marius Kolbenstvedt og Nina Ossavy fra Nesodden er tildelt Dramatikerforbundets Scenekunststipend.

Norske Dramatikeres Forbund setter ytringsfriheten på dagsorden i forbindelse med sitt 75-års jubileum i 2013. Et av tiltakene er å få fremført to nye dramatiske tekster på norske scener i jubileumsåret. To stipender på 250 000,- ble utlyst i oktober i fjor. Vinnerne er nå kåret. Det er Still in silence av Marius Kolbenstvedt og Nina Ossavy som produseres i samarbeid med Black Box Teater og Sensurert av Kim Atle Hansen som produseres i samarbeid med Det Norske Teatret.

- Vi ønsker å løfte fram et tema som er større enn oss selv. Derfor ser vi vårt jubileum i sammenheng med Grunnlovsjubileet i 2014 og har valgt ytringsfrihet som tema. Som en forfatterorganisasjon er det jo også naturlig for oss å sette fokus nettopp på ytringsfriheten, sier forbundsleder Monica Boracco.

- Scenekunststipendene er et stort løft for oss. Vi har sett etter samfunnsbevisste tekster som sier noe om Norge i dag. De to vinnertekstene er svært interessante og viser at det er mange skjulte mekanismer som begrenser ytringsfriheten i dag, selv her hos oss. Vi ser frem til å få disse prosjektene realisert på Det Norske Teatret og Black Box Teater i løpet av 2013/14.

Juryen for Dramatikerforbundets Scenekunstipend har bestått av Liv Heløe, Kjetil Bang-Hansen og Aslak Sira Myhre.

Still in silence er et dokumentarbasert scenisk verk om en varsler knyttet til fenomenet Colony Collapse Disorder, en mystisk biesykdom som er på vei til å utrydde honningbiene, rapportert i USA og Europa. Fenomenet kan se ut til å ha sammenheng med bruken av et ekstremt giftig sprøytemiddel, godkjent mot eksperters råd. Hvilket ansvar har Norge og hvorfor lytter ikke ansvarlige instanser når man blir varslet?

Om teksten sier juryen: ””Still in silence” baserer seg på intervjuer og annen dokumentasjon av biologen Baard Johannessens korrupsjonsvarsling i 1996. Johannessens beskjed til verden om bienes dramatiske situasjon kombinert med de høye omkostningene varslingen medførte for ham selv, skaper en spennende dynamikk i prosjektet. Juryen legger vekt på dramatikernes vilje til å bringe et komplekst og ikke åpenbart teatralt materiale til scenen. ”