Du kan holde vekta og likevel stappe i deg søtsaker i sommer – les tipsene fra Helén

MORELLAMBASSADØR: Moreller og andre bær kan stille søtsuget i sommer, sier frisklivskoordinator Helén Christoffersen.

MORELLAMBASSADØR: Moreller og andre bær kan stille søtsuget i sommer, sier frisklivskoordinator Helén Christoffersen.

Men fløteisen bør du være forsiktig med, den er den store skurken i sommerkostholdet.

DEL

SPYDEBERG: Nå mener ikke Helén Christoffersen, frisklivskoordinator i Spydeberg og Hobøl, at du må holde ut en hel sommer uten fløteis.

– Spis gjerne litt is. Men jeg vil slå et slag for morellen som en super sommersnack, sprudler Helén til Smaalenenes Avis.

Sunne alternativer

Det er sommer, og da skal man unne seg noe godt. Men fløteis og sjokolade kan være farlig.

– Det er fordi det er fett og sukker i kombinasjon. Det er som dop for hjernen, man blir rett og slett litt avhengig. Det fins mange sunne alternativer til fløteis, for eksempel kan man spise bær og frukt med vaniljekesam. Og vil man kose seg med litt is, så kan man jo gå en ekstra tur etterpå, foreslår frisklivseksperten.

Hun foreslår morellen som en super sommergodis.

– Moreller har lite kalorier og stiller sukkerbehovet. Andre bær er også godt, bringebær og jordbær. Man kan godt bytte ut kaker og potetgull med bær, sier Helén.

Også til grillmåltidet er frukt en god idé.

– Lag en spenstig salat med for eksempel ananas, så spiser man kanskje litt mindre potetsalat samtidig som man får stilt sukkerbehovet. Det er også lurt å velge fisk eller magert kjøtt til grillmåltidet, som kylling, svinefilet eller kyllingpølser.

LANDET RUNDT

Under fanen «Landet rundt» ønsker vi i Akershus Amtstidende å gi våre lesere tilgang til noen av de beste, artigste og viktigste artiklene fra de andre Amedia-avisene i Norge, inkludert Nettavisen og Broom. Dette er én av dem.

Spis regelmessig

Om sommeren kan det bli hektiske dager hvor man er mye på farten. Likevel er det viktig å spise hver 3.–4. time, blant annet for å unngå overspising.

– Man kan prøve å tenke hvor man er om 3–4 timers tid, og planlegge etter det. Et smart tips er knekkebrødpakker som man kan ha i veska. Da kan man slippe unna at man blir så sulten at man velger den baconpølsa som kroppen ikke har like godt av, sier Helén.

Men hun innser at det ikke alltid er like enkelt å være så bevisst.

– Nei, bare en snartur innom en butikk eller en bensinstasjon så blir man bombardert av ting man bør være forsiktig med, store hyller med sjokolade ved kassen. Skal man ha knekkebrød må man lete etter det langt inne i butikken, sier Helén.

I tillegg til å spise sunt kan man også holde både på formen og vekta ved å være i aktivitet.

– Man kan gå en tur eller sykle en tur. Man kan velge aktiviteter ute som badminton, kubb og svømming, råder hun.

Frisklivstilbud

Helén Christoffersen har mange år bak seg i treningssenterbransjen. Etter hvert ville hun ta mer utdanning.

– Jeg har en bachelor i idrettsvitenskap, fysisk aktivitet og helse.

Hun jobber nå i Frisklivssentralen i Spydeberg og Hobøl, som samarbeider med den i Askim, blant annet om ulike kurs.

– Må man ha henvisning fra lege for å komme til Frisklivssentralen?

– Man kan få frisklivsresept fra legen hvis man trenger hjelp til en livsstilsendring, for eksempel når det gjelder kosthold, røyking eller aktivitet. Man kan også ta direkte kontakt, men nå er det ikke ledige timer før langt uti september.

– Du trives i jobben?

– Ja, det er en stor glede å se at mange lykkes å nå de målene de har. For eksempel ved diabetes 2 på grunn av overvekt er det mange som kan slutte med medisin når de går ned i vekt.

Uansett hvilken grunn man har til å ønske seg en livsstilsendring kan Frisklivssentralen være til hjelp.

– Det er jo en kneik å komme over, før man virkelig merker effekten på kroppen. Men da kan vi være til hjelp og støtte, sier Helén Christoffersen.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags