Frogns politikere driver nå et spill om parkering på Seiersten der innsatsen er omsetningen ved Bølgen bad & aktivitetssenter. Taper de kan det gå på dunken med hele «Bølgen», som politikerne har investert enorme summer i.

Høyre, Senterpartiet og Pensjonistpartiet ville ha milde parkeringsregler med svært mange timer gratis parkering i løpet av en uken. De mener det vil være uklokt å gjøre det vanskelig for potensielle kunder ved det nye badelandet å finne parkering. Flertallet vedtok likevel at det skal være avgiftsparkering hele dagen fram til 22.00 om kvelden, helgene inkludert. Maksimal parkeringstid er fem timer, de to første gratis.

Et uklokt vedtak, mener vi. Folk vil surre, glemme, misforstå, få bot og dra et annet sted neste gang. Det er bare flaks hvis det går bra med omsetningen ved «Bølgen» etter et kundeskremmende vedtak som dette.

Høyres gruppeleder Eva Anderssen tror gratis parkering er med på å gjøre potensielle kunder til betalende kunder. Det er så åpenbart at Anderssen har rett, at vi avholder oss fra å argumentere på annen måte enn å vise til at nær sagt alle handlesentre har gratis parkering fordi markedsundersøkelser viser at det er smart.

Hvis vi skal innvende noe mot Høyres forslag så må det være at det tross alt inneholdt ordet parkeringsavgift. Vi tror at det beste for å drive et badeland med suksess er gratis parkering som verken skremmer eller irriterer kunder. Flere av «Bølgens» konkurrenter har slike fordeler.

Flertallet har rett i at gratis parkering i helgene og på ettermiddagen på hverdager kan føre til økt parkering, og i verste fall kan kunder til badelandet møte smekkfulle parkeringsplasser. Da hjelper det lite om det er gratis. Løsningen er først å se på muligheter for å øke antallet plasser, for eksempel inne på skoleplassene utenom skoletid. Det er høyst sannsynlig sammenheng mellom skolefri og bruk av badelandet. Status for plassene nå er at det er vedtatt forbud mot motorkjøretøy.

Kanskje har administrasjonen også andre forslag. Gjør om vedtaket, da vel. Drift av badeland er å drive butikk. Vis dere som fornuftige forretningsfolk og ikke som idealister som ser bort fra markedskrefter og kundeadferd.