Oslofjordtunnelen - Norges Katastrofetunnel

UTBRENT: Tunnelen er påført omfattende skader etter en lastebilbrann.

UTBRENT: Tunnelen er påført omfattende skader etter en lastebilbrann. Foto:

Av
DEL

InnsendtStengninger, forsinkelser og omkjøringer – det er hverdagen til de som våger seg gjennom Norges katastrofetunnel også kalt oslofjordtunnelen. 

Denne tunnelen er stengt i gjennomsnitt 300 ganger hvert år. Tunnelen har kostet i underkant av en milliard kroner å bygge. Dette inkluderer ikke flere hundre millioner av samfunnsrelaterte kostnader grunnet stenging av tunnelen.

I stedet for å bruke unødvendig mye penger på noe som ikke fungerer kunne disse pengene bli brukt på en bro, hvor vi i tillegg hadde hatt penger til overs til for eksempel skoler eller sykehus. For å forstå hvordan dette kunne skje må vi finne ut hvorfor det ble vedtatt. En av grunnene var for at lastebiler fra Europa som skulle til Sørlandet og Vestlandet skulle ha kortere reisevei og slippe å kjøre om Oslo. Ifølge Norges Lastebileierforbund er Oslofjordtunnelen en livsfarlig dødsfelle som burde vært stengt for godt.

Det nye tunnelløpet hadde ikke blitt godkjent innenfor regelverket om det skulle vært behandlet i dag, men fordi det ble åpnet for et til tunnelløp i den første godkjennelsen kan man omgå sikkerhetsregler. Hvis vi hadde bygget en bro hadde sikkerhetsproblemene forsvunnet. Den største faren med tunnel er stigningen som er for bratt og tilfredsstiller ikke EU-direktivene som Norge har godkjent. Med en bro så har man ikke det samme problemet med stigning og derfor hadde det vært mye tryggere.

De positive sidene for bro er mange flere enn tunnel. Det er mulig med jernbane under broen, slik at de to og en halv timene du hadde brukt med kollektiv transport fra Drøbak til Røyken hadde blitt raskere enn å kjøre bil.

Fordi det skal lønne seg å ta bussen men når kollektiv transport tidobler reisetiden til en av våre nærmeste nabokommuner, da er det noe som ikke fungerer.

Vi må ikke gjøre den samme feilen igjen, lastebileierforbundet sier nei, forespørselen hadde ikke blitt godkjent og kollektivtilbudet er ikke godt nok. Det er på tide med et grønt skifte som faktisk fungerer. Vi må binde Norge sammen – ikke fra hverandre. Det er tid for en bro, ikke tunnel.

Antonio G. W. Serri

Nestleder i Follo Unge Høyre

Følg på: Facebook

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags