HØLEN: Hølen-firmaet Stayclassy og Thomas Holstad (31) har de siste årene gjort seg store innenfor elektrisk persontransport med sparkesykler og «hovedboards».

I 2015 gjorde de braksuksess med det motoriserte svevebrettet Classywalk, som ble årets julegavehit. To år senere flyttet de til nye lokaler i Stasjonsveien i Hølen, og er nå en av norges største aktører innenfor elektriske sparkesykler.

Samtidig har Stayclassy og eier Thomas Holstad (31) vært involvert i flere kontroverser opp gjennom årene.

Nå er Hølen-firmaet igjen i hardt vær.

Reagerer på ulovlig markedsføring

– Jeg har kjent til Stayclassy lenge, først og fremst som en irriterende ting på sosiale medier, sier TV-profil og influenser Mads Hansen til Vestby Avis.

På sosiale medier er han nærmest som en vaktbikkje å regne, og på Instagram poster han ofte kritiske innlegg mot kjendiser og andre han mener fortjener det.

Nå mener Hansen at Hølen-firmaet har bedrevet ulovlig markedsføring.

Null prosent vinnersjanse

Forrige uke startet selskapet nok en Facebook-konkurranse, der man kunne vinne en splitter ny PlayStation 5 ved å spinne et lykkehjul.

Problemet var bare at lykkehjulet var satt til å ha null prosent vinnersjanse.

– Jeg fikk melding fra en følger som gikk inn i kildekoden på lykkehjulet. Der så han at vinnerprosenten var satt til null prosent, sier Hansen til Vestby Avis.

Det var TV 2 som omtalte saken først.

Hansen ba deretter VG-eksperter sjekke om dette stemte, noe de skal ha bekreftet. Dermed la han ut et kritisk innlegg om Stayclassys konkurranse til sine over 470 000 følgere. Like etter trakk selskapet en vinner.

– I og med at de markedsfører lykkehjulet med at man kan vinne en PlayStation 5, så er det villedende og ulovlig markedsføring, hevder Hansen.

Sikkerhetskonsulent Daniel Christensen sier til digi.no at han kunne bekrefte at hjulet var konfigurert til nullsjanse av Stayclassy. Han oppdaget også et sikkerhetshull som ga han tilgang til lykkehjulets kontrollpanel, og innsyn i informasjonen til alle deltakerne i konkurransen.

Satte klagerekord

Etter å ha avslørt vinnersjansen på lykkehjulet, oppfordret Mads Hansen følgerne sine til å klage Stayclassy inn til Forbrukertilsynet.

Det ga klagerekord hos tilsynet, som mottok over 2000 klager på fire dager.

– Det er kommet inn 2226 klager på fire dager. Det er høyeste antall klager i én enkeltsak, bekrefter kommunikasjonsrådgiver Bettina Mohr Hansen i Forbrukertilsynet til Vestby Avis.

Like etter at saken tok av i sosiale medier, lanserte Forbrukertilsynet en veiledning for bruk av konkurranser i markedsføring.

– Dette er noe vi har jobbet lenge med. Vi ser at det er mange som har hatt konkurranser, men kanskje har slitt med å følge regelverket, sier Mohr Hansen, som forteller at klagene mot selskapet nå skal vurderes og følges opp.

– Uriktige opplysninger

Selv fremholder Stayclassy at de ikke har opptrådt uredelig i forbindelse med konkurransen.

– Det har vært like stor mulighet for alle som har spunnet lykkehjulet til å vinne Playstation 5. Hadde lykkehjulet vært satt opp på en annen måte, hadde lykkehjulet gitt bort hundrevis av PlayStation 5, og ikke én som ble lovet bort av oss. Vinnere har blitt trukket ut tilfeldig av alle som har spunnet lykkehjulet, og samtlige som har spunnet lykkehjulet har hatt en like stor mulighet til å vinne, skriver selskapet på Facebook.

Det har ikke lyktes Vestby Avis å komme i kontakt med innehaver Thomas Holstad (31). Han sier dette i et innlegg på selskapets Instagram-story:

– Vi har opplevd at en av norges største medieprofiler, med over 470 000 følgere på Instragram, kommer med uriktige opplysninger om at vi ikke deler ut premier.

– Det er tilliten fra våre kunder vi lever av

Holstad skriver at det er ekstremt vanskelig å rette opp et inntrykk som er gitt av en så stor medieprofil.

– Det er tilliten fra våre kunder vi lever av. Vi har for eksempel ingen tilsvarende plattform hvor vi kan formidle vår side av saken, sier han, og fortsetter:

– Vi vil derfor fremheve at PlayStation 5 er et svært ettertraktet produkt, og det sier seg selv at vi aldri hadde kommet unna med å ikke opptre redelig i forbindelse med en konkurranse som får så mye oppmerksomhet, sier Holstad, og opplyser at alle vinnere annonseres på deres nettsider.

Mads Hansen svarer at Stayclassy har seg selv å takke.

– Det virker som de driver med brannslukking nå. Hovedpoenget mitt er at markedsføringa ikke var innafor. Hvis det bryter tilliten til kundene, så har de seg selv å takke, sier Hansen, som er glad for at så mange tok oppfordringen hans med å klage inn selskapet.

Han håper Forbrukertilsynet nå retter et sterkt søkelys på selskapet.

– Mine tanker går til den stakkaren som må gå gjennom alle klagene. Mitt inntrykk er at selskapet virker litt som cowboyer som tar seg noen snarveier her og der, sier Hansen, som understreker at dette er hans personlige mening.