Maren (25) tilbyr koronahjelp: - Det er givende å hjelpe andre

På Finn.no har Maren Ishaug (25) og flere andre meldt seg i den nyopprettete kategorien «koronahjelp».

DEL

FROGN: I skrivende stund har 133 personer meldt seg i hele landet på koronahjelp. Her annonserer flere i respektive underkategorier at de kan hjelpe til med digital undervisning, hente småting, innkjøp, lufte hun eller noen å prate med.

Av hensyn til smittevern er det ikke lov å tilby hjelp til barnepass, lekegrupper, henting av reseptbelagte medisiner eller annen hjelp som medfører fysisk kontakt, opplyser Finn.no.

Blant de to kommunene Amta dekker har kun to personer registrert seg per mandag morgen 23 mars.

Sykepleierstudenten Maren Ishaug (25), som bor i Drøbak, er blant disse.

– Hva tenker du om tilbudet?

– Jeg så det først på søndag på Finn.no og måtte melde meg på. Jeg laget en annonse med en gang. Jeg synes det er givende å vise omsorg og hjelpe andre. Det betyr mye for meg, sier Ishaug.

– Hvem koronatjenester tilbyr du?

– Jeg tilbyr både handling av matvarer, gå turer, lufte hunder og være besøksvenn over nett eller over telefon. Jeg har også førerkort. Jeg har tidligere vært besøksvenn og synes det er fint å hjelpe andre, sier hun.

Sykepleierstudenten studerer i Hammerfest og jobber med en bacheloroppgave. Ishaug har hatt praksiser i Finnmark. Da hun fikk mye tid til overs, følte hun at tiden var god for å hjelpe andre. Hun har også meldt seg inn i Frogn frivilligsentral.

– Jeg hadde en uke igjen av praksisen i hjemmesykepleieren før jeg ble sendt hjem. Da jeg er hjemme, jobber jeg med bacheloren og skriver eksamener. Situasjonen ble brått endret for alle, slår Ishaug fast mens hun oppfordrer de som trenger hjelp til å ta kontakt.

Innførte ny tjeneste

Det var torsdag 19. mars Finn.no åpnet for at man kan tilby hjelp og bistand til korona-rammede.

– Dugnadsånden står sterkt i det norske folk. Vi har snakket med flere som har lyst til å hjelpe folk som er i karantene eller av andre grunner trenger assistanse akkurat nå, men de vet ikke hvordan de skal komme i kontakt. Derfor har FINN jobbet for å få opp en tjeneste som kan hjelpe folk med å nå ut til hverandre, sier Kathrine Opshaug Bakke, produktdirektør for FINN torget i en pressemelding:

– Det er imidlertid svært viktig for oss å påpeke at alle som skal hjelpe eller ta imot hjelp må følge helsemyndighetene og Folkehelseinstituttets (FHI) råd om smittevern. FINN tilrettelegger for hjelp, men ikke for enhver pris. Folk skal være trygge brukere av vår markedsplass, sier Opshaug Bakke.

Kategorien «Tilby koronahjelp» gjelder først og fremst for personer som ønsker å tilby sin hjelp, men FINN ser også på mulighetene for å tilrettelegge for at folk kan be om hjelp etter hvert.

– I FINN er vi opptatt av å levere smarte løsninger til brukerne våre. Vi vurderer behovene fortløpende, herunder også videreutvikling av denne tjenesten, sier Opshaug Bakke.

Må BankID-verifisere seg

Ifølge leder for forbrukertrygghet i FINN, Geir Petter Gjefsen, er det gjort noen ekstra sikkerhetstiltak på den nye annonse-kategorien på Torget.

– Dette er en tillitsbasert ordning for at folk skal kunne tilby hverandre ekstra hjelp i en vanskelig situasjon. Men vi er opptatt av trygghet, og har derfor laget dette som en helt egen type annonse med et ekstra sikkerhetstiltak i form av brukerverifisering via BankID. BankID-verifiseringen vil gjelde både for annonsør og de som søker hjelp, sier Gjefsen i en pressemelding.

De opplyser også at FINNs forbrukertrygghetsavdeling har også manuell gjennomgang av alle annonsene som tilbyr koronahjelp før de publiseres på markedsplassen.

Det er flere tilbud som kan hjelpe dem som sitter i karantene. Her kan du lese de:

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags