Vegvesenet vet at tunnel ikke er det tryggeste alternativet

- Verden kommer til å se svært annerledes ut om 50 år, sammenlignet med i dag, mener Arne Magne Flatøy.

- Verden kommer til å se svært annerledes ut om 50 år, sammenlignet med i dag, mener Arne Magne Flatøy. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Er ikke så sikker på at det bare er bro-alternativet som er helt i tåka. Når Statens Vegvesen innstiller til bro, så er ikke det uten grunn, sett fra et sikkerhets, langsiktig kostnads, samt fra et samfunnsøkonomisk perspektiv.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Er ikke så sikker på at det bare er bro-alternativet som er helt i tåka. Når Statens Vegvesen innstiller til bro, så er ikke det uten grunn, sett fra et sikkerhets, langsiktig kostnads, samt fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Vegvesenet vet at tunnel ikke er det tryggeste alternativet. Kan derfor ikke se noen grunn til å sende all trafikk til bunns i Oslofjorden selv om «synsere» mener at dette er det beste. Mange som er avhengig av å kjøre tunnelen hver dag er engstelige og det er ikke uten god grunn. Brorparten av dem som er for tunnel, bruker den sjelden og tenker derfor ikke i større grad over hvilke konsekvenser en stor ulykke der nedi kan forårsake. Vi vet at det finnes nødutganger der nede, men prøv å finne dem, når du ikke ser hånden foran deg.

For dem som ønsker å gå baklengs inn i fremtiden så er tunnel et trygt alternativ. For alle dem som ser fremover kan se at et bro-alternativ vil gi Frogn og Folloregionen en unik mulighet til å gå en lysende framtid i møte. Med en broforbindelse tilrettelagt for jernbane ligger mulighetene åpne. Både det å knytte Østfoldbanen sammen med Vestfoldbanen parallelt med motorvei alternativ samtidig som fremtidig jernbane på Hurumlandet mot Røyken er muliggjort.

Verden kommer til å se svært annerledes ut om 50 år, sammenlignet med i dag.

En Øst-Vest jernbaneforbindelse vil lette på trykket i hovedstaden hvor godstrafikk, både på vei og jernbane, enkelt kan avlastes. Ikke bare avlastes men samtidig åpne opp for to forbindelser ut fra Oslo og sydover mot Vestfold, både over Drammen og Frogn.  Kapasiteten på vei og jernbane i Oslo er allerede sprengt. Et bro-alternativ over Oslofjorden vil kunne generere en enorm miljøgevinst for Oslo-regionen. Deler av godsterminalene for skip, bil og tog og kan med fordel flyttes ut fra Oslo til Follo regionen sammen med Moss og Fredrikstad Havn, som med fordel kan avlaste godstrafikk som hoper seg opp i Oslo. Det vil også kunne skapes flere arbeidsplasser i Follo og Østfold rundt fremtidige terminaler.  Jernbane gjennom Frogn vil ligge til rette for å gi befolkningen et etterlengtet togtilbud. Dette vil samtidig å avlaste pendlertrafikk inn mot Oslo, bort fra vei.

Det finnes tall som viser hvor mange timer pr år trafikken står stille pga. hendelser i Oslofjordtunnelen og statistikker som viser enorme vedlikeholdskostnader.  Hvor mye koster ikke dette samfunnsøkonomisk. Hvor mange timer står ikke tungtrafikk i kø hver dag i Oslo. Hva koster ikke dette samfunnsøkonomisk og hvor mye forurenser ikke dette?

En bro vil gi Frogn og Follo regionen uante muligheter. Det vil ikke en tunnel på samme måte. La ikke en sjelden sopp eller en salamander styre fremtiden vår.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken