Hvert år går flere tusen kjøpere rett i fella. Og det kan bli kjempedyrt

INGEN SPØK: Å kjøpe bruktbil trenger ikke være noen spøk. Her er det mange feller å gå i, dessverre er mange kjøpere også altfor naive. Illustrasjonsfoto.

INGEN SPØK: Å kjøpe bruktbil trenger ikke være noen spøk. Her er det mange feller å gå i, dessverre er mange kjøpere også altfor naive. Illustrasjonsfoto.

Av

Bortsett fra bolig, er bil for mange av oss den største investeringen vi gjør. Dessverre er det også i mange tilfeller starten på veldig mange problemer.

DEL

Bilkjøp har i flere år toppet klagestatistikken hos Forbrukerrådet. Her handler det ofte om bilkjøpere som etter at handelen er avsluttet, opplever at bilen slett ikke er som forventet. Da starter en prosess som kan bli både langvarig og kostbar.

Brooms bilekspert Benny Christensen står bak eksperttjenesten Spør Benny på broom.no. I snart ni år har han svart på spørsmål fra Brooms lesere. Bruktbilkjøp er en gjenganger hos ham også:

To årsaker dominerer

– Det kommer veldig mange henvendelser fra misfornøyde bilkjøpere. Mange av dem må jeg innrømme at jeg rett og slett synes synd på. De står med begge beina plantet oppe i problemer de ikke vet hvordan de skal komme ut av, sier Benny.

– Gjengangeren er at bilen er i mye dårligere stand enn det de har trodd/selgeren har opplyst. Det vil koste betydelige summer å sette den i stand, i verste fall er bilen så dårlig at den rett og slett må vrakes.

– Men hvorfor havner mange i en slik situasjon?

– Det skyldes gjerne ett av to: Enten er selgeren rett og slett en kjeltring, han eller hun har bevisst gitt feil opplysninger. Det handler om å få mest mulig penger for bilen, da er det ikke så nøye at man samtidig også lurer kjøperen. Slik har det vært så lenge vi har hatt biler, slik vil det nok også fortsette å være.

– Den andre store årsaken er at mange kjøpere rett og slett tar altfor lett på det å kjøpe bruktbil. De sjekker lite eller ingen ting. De tar alt selger sier for god fisk, og de sørger heller ikke for å ha skriftlig dokumentasjon. Da ber man dessverre om å bli lurt. I noen tilfeller går det helt sikkert bra, men i andre gjør det absolutt ikke det. Og da sitter man i saksa, sier Benny.

Landet rundt

Under fanen «Landet rundt» ønsker vi i Akershus Amtstidende å gi våre lesere tilgang til noen av de beste, artigste og viktigste artiklene fra de andre Amedia-avisene i Norge, inkludert Nettavisen og Broom. Dette er én av dem.

Mest mulig skriftlig

Han understreker at bilkjøp er noe de fleste av oss gjør relativt sjelden. Dermed føler vi oss også usikre på hvordan vi skal gripe dette an. Men det behøver ikke å være så vanskelig.

– Punkt én er noe så banalt som å ha en skriftlig kontrakt. Utrolig nok kjøpes og selges det flere tusen bruktbiler hvert år, uten kontrakt. Det skjønner jeg rett og slett ikke at noen tør å gjøre. Uten kontrakt blir det automatisk ord mot ord. Og det blir mye vanskeligere – og fort dyrere – for en kjøper å komme gjennom med noen krav. Derfor: Du må ALDRI kjøpe bil uten å ha en skriftlig kontrakt, sier Benny.

– Det er forresten ikke bare kontrakten som bør være skriftlig. Nå som de fleste bilhandler går via nettet, er det lurt å stille mange og gode spørsmål via nettet. Da får du et skriftlig svar, som kan være gull verdt å ha i etterkant. Her kan du nok også fort avsløre useriøse selgere. Svarer de mangelfullt eller uklart, er det bare å presse på. Hjelper ikke det, skal du droppe bilen og finne en annen!

Best å droppe bilen

– Gjelder dette bare hvis man kjøper fra privatpersoner, eller også firmaer?

– Jeg vil si at det er like viktig uansett. Ofte handler konfliker i etterkant av kjøp om at kjøper og selger har forskjellige oppfatninger om ting. Gjerne at det dukker opp feil og problemer i etterkant, som det kan være vanskelig å vurdere om selger kjente til eller ikke. Da er man fort i en gråsone.

– Og det kan bli både omfattende og tidkrevende å komme til bunns i det hele. Nettopp da er skriftlig dokumentasjon på hva som har blitt sagt og hva man er enig om, viktig.

– Er man i tvil, er det som regel også best å droppe den aktuelle bilen. Husk også at du har vesentlig bedre rettigheter hvis du kjøper fra en profesjonell aktør. Det koster som regel litt mer, men det er slett ikke sikkert at det totale regnestykket blir dårligere. Skal du kjøpe bil fra privatperson, anbefaler jeg alltid å ta en test av den først, enten hos NAF eller hos et verksted. Da vet du mye mer hva du har å forholde deg til, sier Benny.

Forbrukerrådet har laget sjekkliste og kontrakt for bilkjøp, det finner du her: ​

Gå til advokat

– Men hvis det låser seg helt, hva er da ditt råd til uheldige kjøpere?

– Hvis man ikke kommer noen vei, er mitt beste råd å søke juridisk hjelp. Noen har rett til juridisk bistand gjennom medlemsskap i for eksempel NAF eller KNA – eller via en forsikring.

– Har man ikke den muligheten, må man gå til en advokat og be om en vurdering av saken. Men her er det viktig å huske at det fort kan bli veldig kostbart. Tusenlappene flyr og uansett hvor god sak man selv føler man har: Det er alltid en fare for å ende opp med fint lite annet enn en stor advokatregning. Det må man alltid ha med i vurderingen før man går i gang, sier Benny.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags