Design-gründerne

 Økonomien går i bølgedaler, men det er veldig givende å leve av det man produserer selv, sier Eirik Hitland Johannessen.

Økonomien går i bølgedaler, men det er veldig givende å leve av det man produserer selv, sier Eirik Hitland Johannessen. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Kunder får latterkrampe. Noen stopper forundret opp.

DEL

(Siste) [Bergensavisen] Da må det jo være noe spesielt med denne sjappen? Fem design-gründere har slått seg sammen i «Made in Bergen Retail»:

Humor. Ironi. Men alvor også.

Mot vold

Paola Ulland (29) viser fram sin kolleksjon som hun nylig har lansert:

«The Blue and Red Collection» består av et herlig mangfold lekre regnkåper for kvinner. Budskapet er idealistisk. Hennes varemerke er å sette søkelyset på sosiale saker, initiativer og prosjekt, både lokalt og internasjonalt.

Paola har studert tre år ved Kaospilotene i Århus. Dessuten har hun jobbet som frivillig for flere organisasjoner i flere land.

– Jeg bruker motedesign som medium til å fortelle om viktige prosjekt, forklarer Paola som viser blå og røde regnjakker. Sexy og ettersittende á la 1960-tallet, eller Marius-mønster som street wear, som hun kaller det. Diskret på innsiden av linningen står det: reddesmaa.no.

– Denne kolleksjonen er designet spesielt dedikert vold, særlig vold i nære relasjoner der barn er involvert, forteller hun som ønsker masse underskrifter til denne kampanjen.

– Jeg gir meg ikke med regnjakker før jeg får 200.000 underskrifter, sier hun til Bergensavisen (BA).

Mystisk

På veggen henger vakre og mystiske illustrasjoner inspirert av natur, og av Island med dens alver og finanskrise. På veggen kan du skue det hele i blyant på papir.

Katrin Berge (29) er utdannet illustratør og billedkunstner fra Kunsthøgskolen i Bergen (KHiB) med mastergrad i visuell kommunikasjon. Etablererstipend har hun fått, og hun har masse oppdrag.

Blant annet tegner hun for musikktidsskrifter. For tiden lager hun cd-cover til den nye platen til bergensartisten Chris Holms første album.

Når du stikker innom Made in Bergen, så spør henne om å fortelle. Du vil bli overrasket over den dype meningen i eventyrtegningene.

Was ist los?

Eirik Hitland Johannessen (30) er mannen bak klesmerket Higren. Hans spesialitet er T-skjorter, babyklær og hettegensere med morsomme trykk.

For den spesielt interesserte, finnes også en t-skjorte med Derrick på også. «Was ist los?», står det på den.

– En typisk pappahit, konstaterer Eirik Hitland Johannessen nøkternt. – Forresten. Knut Nærum har den også. Han brukte den i Nytt på nytt.

Eirik er utdannet grafisk designer og har studert både på Westerdahls i Oslo og på Kunsthøgskolen i Bergen.

Sammen med tre kolleger startet han designbyrået Kassett, som lager logoer, nettsider og omfattende visuelle profiler. Dessuten sysler han med masse andre greier:

– Tegneserier, viser han om for eksempel «Syntax error», «Comic sans».

Man må være en smule nerd og sånn for å forstå den slags.

– Økonomien går i bølgedaler, men det går. Det er veldig givende å leve av det du produserer selv, sier han.

Broiler

I taket henger et fint fuglebur. Inni der er det selvsagt en fugl:

En broiler. Av stoff. Hilde K. Frantzen (29) serverer under navnet «HeiaHilde», myke puter formet som diverse kjøttprodukter. Og grønne erter kamuflert som barnerangler.

På grillen ligger pølse med brød, hamburger. Eller kanskje foretrekker du en gul hårspenne á la vaffelhjerte?

Hilde skaper klær også. I butikken er det lett å se at hun inspireres av hva hun finner i kjøleskapet: Et skjørt, en genser med påtrykte bilder av koteletter er ikke veggismat, akkurat. Eller hva med en smart revepels rundt halsen? Påtrykket i ull, så klart.

Hva da med en liten sak som har skapt mye furore, et stearinlys?

«Endelig kan du la dine black metal- fantasier gå i oppfyllelse. Førsteopplaget på 100 ble solgt på få dager, men det er fremdeles igjen av andreopplaget på 666», står det på skiltet ved siden av esken med stearinlyset. Utenpå esken: «Kirkebrann». Inni: Et sort stearinlys formet som Fantoft stavkirke.

– Folk trekker på smilebåndet. De fleste ser jo humoren i det, sier Eirik.

Gulp?

«Poo fighters» - for uinnvidde er det en parodi på det amerikanske rockebandet Foo Fighters - står det på babyklær.

Illustrasjonene på plagget, er en drøss nusselige bæsjeklumper skapt av Linn Therese Nordland i «Gulp CC». Et rocka, rampete og utradisjonelt konsept for barn fra 0 til 3 år.

Hun mener at tøffe gutteklær er mangelvare på markedet, så egentlig er det like mye barneklær for voksne som det er voksenklær for barn.

Gulp ble født i 2006 på Westerdals School of Communication og presentert som en etterlengtet motvekt til blonder og pastell.

Teksten på et lite babyplagg forkynner: «When I grow up, I wanna be a total asshole like U dad».

Å henge litt hos Made in Bergen gir liv til store diskusjoner og mang en god latter. (ANB)

Artikkeltags