Ungdommens kommunestyre fremmet sin første interpellasjon: Vil lære mer om psykisk helse på skolen

VIKTIG SAK: Johanne Marie Vilje Rydhagen Holt tror mange synes det er vanskelig å vite hva de skal gjøre når de ser at vennene sliter, og mener bredere undervisning om psykisk helse i skolen vil gjøre det lettere å snakke om det tabubelagte temaet.

VIKTIG SAK: Johanne Marie Vilje Rydhagen Holt tror mange synes det er vanskelig å vite hva de skal gjøre når de ser at vennene sliter, og mener bredere undervisning om psykisk helse i skolen vil gjøre det lettere å snakke om det tabubelagte temaet. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Nesodden: Under kommunestyret på Nesodden den 23. mai gikk nestleder Johanne Maria Vilje Rydhagen Holt på talerstolen for å fremme Ungdommens kommunestyre sin første interpellasjon, hvor de etterlyste bedre undervisning i skolen rundt psykisk helse.

– Vi har lest at dere tilbyr undervisning om ungdommers psykiske helse til personell i helsetjenesten, men hva med undervisning til oss ungdom? Det forebyggende er jo å undervise oss! Vi trenger å vite forskjellen mellom hva som er normale smertefulle livshendelser og hva som er alvorlige psykiske lidelser. Hva er forskjell på kjærlighetssorg og depresjon? Hva er schizofreni? Jeg trenger å vite hva jeg skal gjøre når min venninne får panikkanfall. Vi trenger å vite hvordan man kan være en god venn for venner med psykiske lidelser, og vi trenger å vite hvor grensen går for når man må søke profesjonell hjelp, heter det i interpellasjonen.

Skjulte problemer

Konkret foreslår Ungdommens kommunestyret at elever i 7.-10. klasse skal gjennomføre 20 timer undervisning om psykisk helse i året.

– Det er nok flere som sliter enn man tror, og mange tør nok ikke å komme ut. Jeg tenker at man trenger mer undervisning; det er ikke nok med en dag i året hvor du kanskje snakker om det i 2-3 timer. Vi ønsker en mer grunnleggende og omfattende undervisning så man kan forebygge at folk får dårlig psykisk helse, og plukke opp de som sliter, sier Vilje Rydhagen Holt, som mener at medelever spiller en viktig rolle.

– Vi i Ungdommens kommunestyre er enig om at det ikke er nok undervisning, og det gjør at problemene kanskje er litt skjult for en del voksne. De ser bare de som tør å henvende seg, mens vi kan ha plukket opp andre signaler. Ofte er det sånn at de som sliter ikke har oppsøkt noen å prate med. Det er flere som kanskje har vært langt nede og ikke hatt så veldig mye livslyst. Det er vanskelig, for vi vet ikke helt hva man skal gjøre når man ser det. Og de det gjelder ønsker ofte ikke at man skal videreformidle at de sliter. Det er vanskelig å vite hvordan man skal gå frem, hvordan prate med den som sliter, og vanskelig å vite hvorvidt man skal si fra til skolen selv om vedkommende ikke ønsker det. Det er så mange ubesvarte spørsmål som vi ikke klarer å finne ut av på egenhånd. Undervisning vil i tillegg bidra til å fjerne tabuer, slik at psykisk helse kan bli et tema det er lettere å prate høyt om. Temaet kan nesten ikke snakkes for mye om, sier hun.

ENGASJERT: Nestleder Johanne Marie Vilje Rydhagen Holt og leder Aksel Gøytil Bødtker i Ungdommens kommunestyre på Nesodden tok tak en vanskelig og viktig sak under kommunestyret i mai.

ENGASJERT: Nestleder Johanne Marie Vilje Rydhagen Holt og leder Aksel Gøytil Bødtker i Ungdommens kommunestyre på Nesodden tok tak en vanskelig og viktig sak under kommunestyret i mai. Foto:

Tas videre

Hun forteller at det var litt skummet å fremme en egen sak for første gang i kommunestyret.

- Jeg var veldig nervøs og spent på hvordan politikerne skulle ta imot denne saken. Men det gikk veldig bra, og politikerne var utrolig positive. Vi forventet at saken skulle videre til skole- og oppvekstutvalget, og det gjør den. Kanskje de kan gjøre det til en mer konkret sak med forslag til hvor mange timer og hvordan det kan gjennomføres. Jeg håper at vi kan være med dem i denne prosessen og fortelle hva vi ønsker.

Ordfører Truls Wickholm forteller at regelverket er endret for å gjøre det helt klart at ungdommens kommunestyre kan ta opp denne type saker når de ønsker det.

– Det er fint å se at de bruker den muligheten til å løfte frem en sak de mener er avgjørende og viktig. Det var stor interesse og god respons på at de tok det opp. Nå skal vi få satt saken på dagsorden i skole- og oppvekstutvalget, og så får vi se hvor vi kommer videre derfra.

Han påpeker imidlertid at det er noen prinsipper om at politikerne ikke skal blande seg i undervisningen.

– Men det er helt klart rom for å gjøre noe, snakke sammen og finne løsninger.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags