Min seneste tur med båt fra Aker brygge og videre med buss fra Tangen startet akkurat som vanlig. Jeg tok fram min mobil og tastet inn en billett og nikket til billettøren da jeg gikk ombord. Da jeg skulle entre bussen ble jeg imidlertid klar over at jeg skulle vise billetten og fikk opp min mobil. Ikke noe problem, billetten var der og minutter og sekunder tikket ned, men nok av tid for min korte tur opp til Tangenåsen. Da jeg viste mobilen ble jeg stoppet av bussføreren som ba meg klikke fram kontrollkoden og skanne mobilen mot en skanner som var montert ved siden av billettmaskinen. Jeg gjorde også det og ble endelig betraktet som verdig for min busstur. Jeg ble litt lattermild over Ruters seneste krumspring, men samtidig reagerer jeg både på at man ikke stoler på at mobilen viser riktig billett og heller ikke stoler på at bussføreren er i stand til å lese av mobilen, men må ha en ny elektronisk duppeditt til hjelp. Dette blir for dumt! Til nå har vi gått om bord på båtene og bussene uten å vise noen billett. Det samme er forholdet på trikkene i Oslo. Under pandemien var det ikke en gang mulig verken å kjøpe en billett eller vise mobilen for bussføreren. Hva er det med nesoddinger som gjør at vi må ha en ekstra kontroll med hjelp av elektronikk?

Ved å komplisere systemene mer og mer blir det til slutt nesten umulig for eldre og handikappede personer å ta seg fram i samfunnet. Elektroniske hjelpemidler kan være bra, men de må gjøres enkle og brukervennlige slik at de ikke ekskluderer en stor gruppe i samfunnet. «Skjerpings», Ruter!