(NETTAVISEN): Det har kommet nye Coca-Cola-bokser på markedet, og det kan gjøre det mer utfordrende å sammenligne pris - og å ta riktig boks. Mens vi i alle de år har vært vant med bokser på 0,33 liter, har det nå kommet Cola-bokser på 0,25 liter i en rekke norske butikker, deriblant Rema, Coop Prix og Joker. Merk deg også at det finnes to ulike bokser av 0,33 liter-boksen på noen butikker.

– Man må jo bruke lupe for å se at det er 0,25 liter, sier Rune Nikolaisen, som står bak Gjerrigknark.com.

– Tenker på hvordan de kan «lure» oss

Nikolaisen sier at han har merket seg at Joker har helgekupp på 4 pakker med 0,25 liter-bokser for 20 kroner denne uken, men mener fem kroner boksen er normalt om man kjøper en pakke med 0,33 liter på tilbud.

– Det er en test hele tiden. Forbrukerne testes i hva vi kan akseptere og takle. Produsentene tenker nok på hvordan de kan «lure» oss til å kjøpe mest mulig til en høyest mulig pris, sier Nikolaisen, som tror det er årsaken til at det finnes så mange ulike størrelser på boksene.

Det er spesielt når det er tilbud man må være ekstra oppmerksom, mener han. Han advarer om at du lett kan ende opp med å betale mer enn du ville gjort om du benyttet deg av tilbud på de største boksene.

– Her prøver Joker å komme seg unna med samme pris som du ofte får pakker med 0,33 liter-boksene for, men med mindre innhold, så tjener de mer, sier Nikolaisen.

Prisen på firepakning med 0,25 liter på Joker torsdag, er imidlertid 39,90 kroner. Det vil si at det er nesten halv pris fredag og lørdag. Literprisen blir derfor 20 kroner, men sammenlignet med for eksempel en tipakning med 0,33 liter på Oda.no torsdag formiddag, er det ikke så godt tilbud. Literprisen er 23,94 kroner for tipakningen med 0,33-liter-pakken på Oda.

Bør se på literprisen

Han mener det er ekstra viktig å se på literprisen, om du vil ha mest mulig for pengene, nå som det finnes så mange ulike størrelser på brusbokser og -flasker.

– Det er samtidig viktig å ikke bli lurt til å øke forbruket fordi boksene og flaskene endrer seg. Det er jo bra om folk drikker mindre brus om de kjøper 0,25 liter-bokser, men det er jo ikke bra om folk spretter to slike bokser fordi én ikke er nok, sier Nikolaisen.

Det er ikke bare brusbokser det finnes ulike størrelser på. Også flere brusflasker har mer enn bare to standard-størrelser - 1,5 og 0,5 liter. I fjor skrev Nettavisen at det kom nye brusflasker som rommet 1,25 liter, og kritikken gikk på at det er lett å ta feil når man er vant med kun to størrelser, og det blir også vanskeligere å sammenligne pris.

Kjøper du en firepakning Coca-Cola uten sukker i bokser på 0,25 liter hos Oda.no, må du ut med 38,90 kroner literen, mens literprisen er 20,91 kroner om du kjøper Coca-Cola uten sukker i en tipakning med bokser på 0,33 liter. Det er med andre ord dobbelt så dyrt for literprisen om du kjøper en firepakning med de nye boksene enn en tipakning med de gamle boksene.

– Feilslått

Per Hynne, kommunikasjonsdirektør for Coca-Cola Europacific Partners Norge, forteller årsaken til at de har lansert 0,25 liter-boksene i firepakning.

– Vi gjør det fordi 4-pack er en populær flerforpakning og det kan vi kun levere med 250ml på grunn av pakningsløsningen, sier han til Nettavisen.

– Men det selges jo allerede en firepakning med bokser på 0,33 liter?

– De er utgående og fremover blir det altså 250 ml i 4-pack, svarer Hynne.

Han reagerer også på kritikken fra Nikolaisen.

– Kritikken er helt feilslått. Det handler om en teknisk løsning som gjør at vi må bruke 0,25 liter-bokser for kunne fortsette å lage en forpakning med fire brusbokser, noe forbrukerne vil ha, sier han.

– Men hvorfor må dere ha så mange ulike forskjellige størrelser på bokser og flasker, uavhengig om de selges enkeltvis eller i ulike flerpakninger?

– Det handler om konkurransesituasjonen, og forbrukernes- og dagligvarebransjens behov og ønsker. Vi tilpasser oss deres behov. Vi kunne laget mange flere, men det er en begrensninger på hvor mye kan ha, sier han.

– Blir erstattet

Nettavisen har forelagt kritikken rettet mot Joker til Hanne Evensen, kommunikasjonssjef i Kjøpmannshuset Norge AS, som står for driften av Joker.

– Coca-Cola produserer ikke lenger 4x0,33 liters bokser, men har gått over til et nytt format i en mer miljøvennlig pakningstype uten plastemballasje og med noe mindre «porsjonsstørrelse» på 0,25 liter. De nye 4-pakningene har dermed erstattet de gamle 4-pakningene i vårt sortiment, sier hun til Nettavisen.

Hun sier at ved en tilsvarende kampanje, som den Joker har på firepakning med Cola nå, på omtrent samme tid i fjor, var literprisen høyere - 22,65 kroner. Da var det en firepakning med 0,33 liter-bokser. Helgekuppet i år, på 4 gange 0,25 liter-bokser, er 20 kroner.

– Vi oppgir alltid enhetspris (litespris) i våre kundeaviser og på hylleforkant i butikk, og kundene skal enkelt kunne sammenligne med eventuelle tilbud på andre formater, påpeker hun.

– Det er ingen automatikk i at tilbudspriser alltid er de samme på samme type produkt til alle tider av året. Valg av mekanisme (prosentavslag, prispunkt eller andre typer tilbud) varierer gjennom året. Det bestemmes i forkant av kampanjen etter en vurdering av flere faktorer; eksempelvis prisnivå i markedet, aktivitet hos konkurrenter, sesong og lignende, forklarer Evensen.

Hun legger til at prisnivået på dagligvarer endrer seg fra år til år og man må naturlig forvente at også tilbudsprisene kan endres fra kampanje til kampanje og fra år til år.

– Vi jobber kontinuerlig med å sikre at vi har attraktive tilbud til kundene, spesielt Helgekupp og Ukens Joker som er våre to aller beste tilbudsmekanismer, sier hun.