(Østlandets Blad)

CondotteHenriette MordtTvisten dreier seg i hovedsak om at fjellet ved inngangen til Ekebergåsen måtte sikres for å unngå ras, i forbindelse med bygging av en ny tunnel, melder NRK.no.

Skanska mener at det var stilt absolutt krav til hvordan dette skulle gjøres.

- Condotte foreslo en løsning som vi i Bane NOR mener tilfredsstiller prinsippene som ble beskrevet i utlysningen, sier kommunikasjonssjef i Bane Nor, Kathrine Kjelland til ØB.

Skanska har hevdet at italienernes tilbud burde vært avvist og nå har også Oslo tingrett sagt seg enig i det.

Det var bygg.no som omtalte denne saken først.

Les også: Første Follobane-kontrakt gikk til Italia

- En god dom

– Vi synes det er en god dom. Den er grundig og velformulert, sier kommunikasjonsdirektør i Skanska, Pål Syse til NRK.no.

Pål Syse, kommunikasjonsdirektør i SkanskaI dommen står det at retten ikke er i tvil om at sikringen av fjellet var et absolutt minstekrav og at Bane Nor har begått en vesentlig feil ved ikke å avvise Condottes tilbud.

 

Den slående dommen betyr at Bane Nor nå må betale Skanska 305 millioner kroner, i tillegg til 1,6 millioner i saksomkostninger.

Tilbudet fra italienske Condotte var på omtrent kr 2,3 milliarder, mens Skanskas var på nærmere 2,8 milliarder.

Follobanens prosjektdirektør, Erik Smith, er overrasket over utfallet av saken og sier til NRK at de nå skal gjennomgå dommen for å avgjøre om de vil anke.

Follobanen har et budsjett på omlag 25 milliarder kroner og skal etter planen stå ferdig i 2021.

Les også: I januar starter arbeid for to milliarder på Follobanen