Amta lanserer nye produkter

Av

Amta7 Frogn og Amta7 Nesodden. Det er de nye digitale magasinene du får som abonnent. – Alt handler om at lokalavisa skal henge med på folks medievaner og gi våre lesere det de ønsker, sier Mattias Mellquist, ansvarlig redaktør og daglig leder i Amta.

DEL

Mandag 4. mars er en historisk dag for Akershus Amtstidende. Fra nå av får du to digitale utgaver som oppdateres syv dager i uken. Amta har nemlig lansering av Amta7 Frogn og Amta7 Nesodden.

– Vi ser at stadig flere av våre abonnenter leser oss på digitale plattformer. I løpet av det siste året har vi fått 700 flere digitale abonnenter. Vi ønsker nå å gi gass og sørge for at vi også i fremtiden er rigget for det digitale løftet som skjer i verden. Vi håper og tror at Amta7-produktene vil gi leserne mer glede av å abonnere på Amta og å følge oss på amta.no. Vi tar også grep og lager egne produkter for våre to kommuner. Mange av våre abonnenter har etterspurt det og nå dukket det opp en mulighet. Den tar vi. Det vil si at alle på Nesodden får sitt egen digitale magasin og beboerne i Frogn også får et eget, sier Mellquist.

– Hva er Amta7?

– Det er en digital utgave vi oppdaterer hver eneste kveld. Her vil det kun være lokale saker og i løpet av en uke vil leserne få et sted mellom 20–30 redaksjonelle saker fra sin kommune. Vi ser at andre aviser har hatt suksess med lignende produkter det siste året. Nå ser vi frem til å gi våre lesere noe ekstra. Her vil det komme eksklusive saker du ikke finner andre steder. Vi tror dette blir et godt produkt for våre lesere, understreker Mellquist og fortsetter:

– Vi ser stadig at flere av våre lesere flytter seg fra papir til nett. Vi har satt nettrekorder mange ganger allerede i 2019, og har i snitt over 3000 aID-brukere som logger seg på og leser oss på nett hver eneste dag. 40 prosent av våre abonnenter er nå digitale. Det er bare et tidsspørsmål før mer enn halvparten vil være det. Vi mener at vi vil gi våre over 8000 aID-brukere litt mer ved å gjøre denne satsingen.

Styreleder Petter Christian Saugstad, klubbleder Staale Reier Guttormsen, økonomidirektør Solfrid Bjerkeskaug og ansvarlig redaktør og daglig leder Mattias Mellquist lanserer to nye digitale produkter for Akershus Amtstidende mandag kveld.

Styreleder Petter Christian Saugstad, klubbleder Staale Reier Guttormsen, økonomidirektør Solfrid Bjerkeskaug og ansvarlig redaktør og daglig leder Mattias Mellquist lanserer to nye digitale produkter for Akershus Amtstidende mandag kveld. Foto:

Papiravis tre ganger i uken

– Skjer det andre forandringer i Amta?

– Ja, fra og med 2. april vil papirutgaven vår komme ut tre ganger i uken istedenfor fem. Vi velger å gi ut papiravisen mandag, onsdag og fredag. Dette er noe Amta har sett på og vurdert over en lengre periode, også før min tid som redaktør. Vi har også fått tilbakemeldinger fra flere lesere som heller ønsker en tykkere avis noe sjeldnere, enn en tynn avis hver dag fra mandag til fredag, sier Mellquist.

Han er klar på at forandringen skal gi papirleserne minst like mye lokalt stoff som før.

– Vi har forståelse for at noen papirlesere blir skuffet over dette trekket, men vi har en klar målsetting om å ha minst like mange sider med lokale nyheter som før i løpet av hele uka. Derfor er ambisjonen å øke sidetallet på mandag, onsdag og fredag fra og med april. Vi mener denne forandringen gir oss tid og bedre muligheter til å lage bedre innhold og et bedre papirprodukt. Dette grepet gir oss mer tid til å gå i dybden og at vi kan lage bedre journalistikk enn før.

– Det er også viktig å få frem at alle våre komplette abonnenter har gratis tilgang til alle våre nettsaker og nettprodukter. Vi kommer også til å gi gratis kurs for lesere som ønsker hjelp i forbindelse med å lage seg en aID-bruker, lese oss på mobil, nettbrett og PC og vi tror dermed at våre abonnenter totalt sett vil vi få mer innhold enn tidligere. Jeg og andre i Amta står i alle fall klare for alle som ønsker å få tilgang til våre digitale saker. Det er bare å ta turen innom våre lokaler, så skal vi hjelpe alle fortløpende, sier Mellquist.

DETTE SKJER FREMOVER...

* Mandag 4. mars kommer Amta ut med Amta7 Frogn og Amta7 Nesodden. Det er to digitale magasiner som kommer ut alle dager i uken. Du vil finne magasinene på vår nettside amta.no. Publiseringstidspunkt vil være klokken 21.

* Fra og med april kommer Amtas sin papirutgave ut tre ganger i uka. Du vil få avisen i postkassa og som e-avis mandag, onsdag og fredag. Papirutgavens utgaver vil ha et høyere gjennomsnittlig daglig sidetall enn tidligere.

Annonsenedgang

Styreleder Petter Christian Saugstad sier dette om forandringene som nå skjer i Akershus Amtstidende.

– Norske aviser møter store utfordringer med fallende annonseinntekter og økende kostnader for å trykke og distribuere papiraviser. I tillegg til dette ønsker flere å lese nyheter på digitale plattformer. Årlig mister norske aviser cirka 10 prosent av sine abonnenter som ønsker å lese nyheter på papir. Nesten alle nye abonnenter vil ha digitale tjenester, de ønsker ikke papiravisen. Flere aviser i Norge har faktisk flere digitale abonnenter enn papirabonnenter allerede nå. Disse utfordringene må Akershus Amtstidende møte. Det gjør vi ved å redusere antall dager vi gir ut papiravisen, sier han og tillegger:

– Til gjengjeld skal vi produsere enda mer av den gode journalistikken for dere abonnenter i Frogn og på Nesodden. Dette betyr ikke at du som ønsker å lese papiravisen skal gå glipp av noe. Det vi har presentert over fem dager i ganske tynne papiraviser, skal vi nå samle i tre tykke, gode aviser mandag, onsdag og fredag. Faktisk kan vi nå lage enda bedre produkter med mer lesestoff for dere. Tiden det tok å produsere papiravisen skal vi nå bruke til å lage enda flere saker for dere lesere, sier Saugstad og avslutter med å si:

– Vi håper du blir med oss inn i den digitale fremtiden.

Klubbleder Staale Reier Guttormsen i Akershus Amtstidende sier at de ansatte er positive til forandringene.

– Internett var ikke noe som kom og forsvant; det ble og det må avisene og leserne avfinne seg med. Derfor reduserer nå Amta antall ukentlige papirutgivelser fra fem til tre, men vi lover likevel at antall sider opprettholdes. Dermed får du som stadig prefererer papiravis flere sider og dypere dekning, sier han og fortsetter:

– Mens du som foretrekker digital nyhetsformidling, får bredere og bedre dekning døgnet rundt samt de helt nye magasinene Amta7 Frogn og Amta7 Nesodden.

LES OGSÅ:

Lært av andre

Mattias Mellquist sier at lokalavisa har brukt det siste halve året til å se på diverse forandringer. Han sier at det er flere årsaker til at de har landet på Amta7 Frogn og Amta7 Nesodden og en papiravis på mandag, onsdag og fredag fra og med 2. april.

– Vi har sett hva andre aviser har gjort de siste årene. Halden Arbeiderblad, Fremover, Hadeland og Gjengangeren har alle redusert frekvensen før oss, lansert nye digitale produkter og gjort gode prestasjoner det siste året. Vi tror og håper at dette er et riktig grep for å gjøre Amta levedyktig i mange, mange år fremover. Vi må ta innover oss utviklingen de siste årene. Ja, Amta har fått et par hundre flere abonnenter det siste halve året, vi leverer gode resultater, men vi har også mistet 500 papirabonnenter. Heldigvis har vi fått 700 nye digitale, det gir oss en god opplagsutvikling. Vi kan likevel ikke lukke øynene for denne utviklingen. Nå handler det om å tilpasse oss hverdagen. Vi skal ha en god papiravis i mange, mange år til, som fortsatt er viktig for mange av våre lesere og annonsører, men vi skal samtidig også sørge for at vi klarer å satse mer på våre digitale produkter.

– Hva tror du lesernes reaksjoner er?

– Vi er forberedt på blandet drops. Noen liker forandringer, mens andre er mer skeptisk til det. Vi håper i alle fall at vi skal få litt tid til å vise frem alle forandringene før folk gir oss dommen, at de også tar innover seg hvordan bransjen utvikler seg og at vi med disse grepene ønsker å kunne være en lokalavis som til enhver tid gir våre abonnenter de siste og viktigste nyhetene.

– Vi lover også papirleserne at alt av innhold i papiravisen vi har hatt fem dager, nå vil bli med over til våre tre utgaver. Det betyr spalten «hva skjer», TV-sider for alle dager i uka og det som trengs for å være best mulig oppdatert om hva som skjer i Amtaland, sier Mellquist.

– Hva betyr dette grepet økonomisk for Amta? Og betyr det at dere kutter noen stillinger?

– Det er ikke snakk om å redusere antall stillinger. Vi håper tvert imot på sikt at vi kan tilføre redaksjonen flere ressurser. Alt avhenger av hvordan annonsemarkedet utvikler seg og vår opplagsutvikling. Økonomisk er det først etter en stund at vi regner med og håper å få et positivt utbytte av det, svarer Mellquist.

TRYKK HER FOR Å SJEKKE UT AMTA7 FROGN

TRYKK HER FOR Å SJEKKE UT AMTA7 NESODDEN

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags