Tar grep for å henge med på utviklingen

FRA FEM TIL SYV: Amta vil nå gi ut to digitale magasiner syv dager i uka. Det forteller ansvarlig redaktør og daglig leder Mattias Mellquist.

FRA FEM TIL SYV: Amta vil nå gi ut to digitale magasiner syv dager i uka. Det forteller ansvarlig redaktør og daglig leder Mattias Mellquist. Foto:

Av

Mandag kveld lanserer Akershus Amtstidende våre nye utgaver Amta7 Frogn og Amta7 Nesodden. Dette er digitale magasin som skal styrke vår nettsatsing og gi Amta et solid digitalt løft i framtiden.

DEL

KommentarDet digitale løftet er noe vår prosjektgruppe har jobbet med over en lengre periode. Avisbransjen er ikke det den lenge har vært. Det går i et rasende tempo – og det er en tydelig trend med et samfunn som stadig blir mer og mer digitalisert. Også hos oss.

Våre kunder går fra papir til å lese oss på nettbrett, PC eller mobil. Det siste året har vi fått 500 færre papirabonnenter, men klart å jevne ut dette og til og med fått en solid opplagsvekst i 2018. Det takket være at vi fikk 700 flere digitale abonnenter. Det gjør at vi våren 2019 opplever at 40 prosent av kundene er digitale abonnenter. Og at Amta er en avisene i Follo som øker mest.

Lengre åpningstid

Nå er bare spørsmålet; når får vi en overvekt av digitale abonnenter?

Kanskje i løpet av 2019, men trolig i alle fall i 2020 med samme fart og utvikling. I dag har vi i alle fall rundt 4000 papirabonnenter og litt over 2800 digitale kunder.

Hvordan kan man tolke det? Jo, at leserne bare blir mer og mer vant med de digitale produktene avisene tilbyr, stadig flere leser oss der og opplagsutviklingen på papir fortsetter nedover.

Hva betyr det for Amta?

Jo, at vi må møte denne utviklingen med å satse mer på nett. Leserne har gitt oss den klare tilbakemeldingen at de ønsker mer av dette. Vi må levere hele døgnet og samtidig alle dagene i året. Det krever mer av oss enn før.

Vi må ha folk på jobb før pendlerne setter seg på bussen eller båten og gjør seg klar til en ny arbeidsdag. Vi må også ha folk på jobb helt til de fleste av oss legger hodet på puta og sier at denne dagen omsider er over. Å være journalist er ikke lenger en åtte til fire jobb. Det er mye mer enn det.

Det igjen betyr også at vi stadig må tilby noen nye produkter, og som igjen fører til at leserne får mer innhold på kjøpet. Vi tror våre to Amta7-produkter går rett inn i denne sjangeren. Vi har også valgt å dele våre kommuner nå. Det betyr at frogningene får et eget magasin, og det samme gjelder nesoddingene. Dette er noe mange har etterspurt i våre undersøkelser, men det er ikke noe i veien for at man også kan lese begge magasinene.

LES OGSÅ:

Kutter to utgaver i papiravisen

I april tar vi neste grep. Da kommer Amtas papirutgave ut tre dager i uken mot tidligere fem. Det er viktig å påpeke at vi ser dette som en satsing og styrking av papiravisen. Det er definitivt ikke snakk om å nedprioritere papirutgaven. Langt ifra – vår ambisjon er kort og godt å levere et bedre papirprodukt enn vi har hatt til nå.

Og hvordan skal vi klare det?

Jo, våre tre utgaver mandag, onsdag og fredag skal inneholde minst like mange sider og saker som våre fem ukentlige utgaver før. Det blir et høyere sidetall i hver enkelt utgave og vi tar også med det beste fra papirutgaven vi har hatt til nå. Ved siden av dette vil våre redaksjonelle grep og forandringer denne våren føre til at vi får mer tid til å lage litt mer kvalitetsjournalistikk.

Det er ikke til å legge skjul på at papiravisen fortsatt er viktig for oss. Det vil den være en god stund framover. Det er derfor vi vet at vi må levere gode prestasjoner på to arenaer.

Nå håper vi at du blir med oss på laget videre.

Vi skal i alle fall gjøre alt vi kan for at du blir fornøyd med «nye» Amta.

TRYKK HER FOR Å PRØVE UT VÅRE NYE DIGITALE MAGASIN!

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags