Ulovlig øvelseskjøring kan koste dyrt

Du risikerer en bot på 8.000 kroner dersom vilkårene for øvelseskjøring ikke er oppfylt. FotoNTB Scanpix/Solum, Stian Lysberg

Du risikerer en bot på 8.000 kroner dersom vilkårene for øvelseskjøring ikke er oppfylt. FotoNTB Scanpix/Solum, Stian Lysberg

Av

Når barna har fylt 16 år, er første betingelse for å drive privat øvelseskjøring med bil oppfylt. Men det er mange flere krav som må oppfylles før man kan sette i gang.

DEL

Eleven må ha bevis for fullført trafikalt grunnkurs på trafikkskole, foruten legitimasjon eller førerkort i en annen klasse.

Ellers kreves det at ledsageren må være fylt 25 år og ha hatt førerkort sammenhengende de siste fem årene.

Ledsageren kan ikke ta betalt, og øvelseskjøring er bare tillatt i Norge. I tillegg må bilen være merket med en godt synlig rød L på hvit bakgrunn, og ha ekstra speil til bruk for ledsageren.

Bot på 8.000 kroner

Er alt dette på plass, er det bare å kjøre på – men man skal helst ikke glemme noen av de viktige punktene, ifølge UP-sjef Runar Karlsen. Han forteller at det kan koste dyrt å slurve med detaljene her:

– Hva skjer hvis dere kommer over øvelseskjøring der eleven mangler bevis for trafikalt grunnkurs, eller identifikasjon?

– Det finnes faste bøtesatser for ulovlig øvingskjøring med tanke på at alderskravet ikke er oppfylt. Det må antas at det vil bli brukt samme beløp for ikke å ha fullført trafikalt grunnkurs, hvilket vil si 8.000 kroner dersom saken anmeldes.

Mer øvelseskjøring er viktig

– Når det gjelder kravet om å medbringe bevis på fullført trafikalt grunnkurs, eller manglende akseptabel legitimasjon med bilde, så er en slik overtredelse ikke spesielt nevnt i forskriften om gebyr for visse overtredelser av vegtrafikklovgivningen § 1. Dermed må overtredelsen anmeldes for å kunne gi en reaksjon, hvis dette er ønskelig.

– Det som er nevnt i denne paragrafen er å ha unnlatt å ha med seg førerkort eller mopedførerbevis, sier Runar Karlsen til Broom.

– Å motivere til økt omfang av øvelseskjøring er et av Statens vegvesens satsingsområder for økt trafikksikkerhet blant unge førere, sier Christina Eriksen, seniorrådgiver ved trafikkopplæringskontoret i Vegdirektoratet. Denne må være på plass før øvelseskjøringen starter! Denne må være på plass før øvelseskjøringen starter!

Bruk minst to år!

– Å øvelseskjøre mye er viktig for å bli en sikker trafikant som unngår ulykker. Det kan være lurt å starte opplæringen med timer hos en trafikkskole. Du lærer raskere, og det blir tidlig trygt å øvelseskjøre privat. Du som øvelseskjører, trafikklæreren og den du øvelseskjører med privat, bør samarbeide tett gjennom hele opplæringen. Slik kan den grunnleggende opplæringen skje mest mulig effektivt og sikkert, og gi et godt utgangspunkt for videre opplæring.

– For at du skal få øvd nok, vil mesteparten av øvelseskjøringen måtte skje privat. Tar du førerkortet for første gang, bør du bruke minst to år på opplæringen før du går opp til førerprøven, understreker Christina Eriksen.

Det er gode grunner til at Vegvesenet så sterkt anbefaler mengdetrening i form av privat øvelseskjøring:

– Ulykkesrisikoen er lavere ved øvelseskjøring enn annen kjøring. Statistikken viser også at høy ulykkesrisiko henger sammen med lite kjøreerfaring. Det er en tydelig sammenheng mellom hvor mange timer eller kilometer man kjører før førerprøven, og risikoen for trafikkulykker etter førerprøven, fastslår hun.

Ros bedre enn ris

Christina Eriksen har også noen gode råd med på veien for gjennomføringen av øvelseskjøring:

– Start i lite trafikkerte områder, og på et rolig tidspunkt av dagen. En stor parkeringsplass er et veldig bra sted. Øvelseskjøring i tett trafikk og med høy fart må man unngå før man er i stand til å følge trafikkrytmen.

Ellers er det slik at mens noen synes dette er morsomt og lærerikt, kan andre oppleve at stemningen fort blir amper. Man bør derfor ta en prat før kjøringen om hva slags stemning man ønsker i bilen, hva det skal øves på – og hvor lenge øvingen skal foregå. Under kjøringen er det viktig å huske at ros er bedre enn ris. Om noe ikke går så bra som ønskelig er, må elev og ledsager sammen prøve å finne årsaken til dette.

Etter at turen er avsluttet, er det lurt å ta seg tid til en oppsummering både på hva det er øvd på – og hvordan stemningen i bilen har vært. Da kan dere sammen bli enige om hva som fungerte godt, og finne årsaker til mulige problemer, slik at det blir lettere å se fremgang.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags