[Nettavisen] Dieselpartikkelfilter koster over 20.000 kroner å skifte. Med enkle grep unngår du ekstraregningen.
Dersom bilen i all hovedsak brukes til småkjøring, kan partikkelfilteret tettes fordi avgassene aldri blir tilstrekkelig varme til å brenne det rent. Filteret tettes da av sotpartikler fra eksosen. Dette til tross for at det er selvrensende og ment å vare bilens levetid.
Utskifting av partikkelfilter koster over 15.000 kroner, enkelte ganger helt opp i 25.000 kroner.
Mange oppdager et varsellys i dashbordet eller at bilen går dårligere - eller begge deler - og veldig ofte er det da partikkelfilteret som er i ferd med å tette seg.
Hyppigere kaldstarter, som er mer vanlig i Norge enn resten av verden, bidrar også til nedsotingen.
- Les også: Nesodding fikk smekk for amfetamin-kjøp
Hvis varsellampen for partikkelfilteret tennes, må bilen ikke stoppes. Du bør raskest mulig få bilen opp i over 60 km/t og holde denne hastigheten i en halv time.
Da oppnår du høy nok temperatur i filteret til at selvrensingen aktiveres slik at du greier å brenne filteret rent. Og du har spart deg for 20.000 kroner!
Et forebyggende grep er å kjøre på litt høyere turtall enn optimalt av og til. Du bør dessuten også påse å kjøre i over 60 km/t i minst en halv time jevnlig.
Dersom filteret ikke lar seg brenne rent, må det skiftes ut. En rensing er kun en midlertidig løsning.
- Les også: To trafikkuhell med minutters mellomrom
Ved kjøp av ny bil har du fem års reklamasjonsrett gjennom forbrukerkjøpsloven (det som bilforhandlerne kaller for garanti. I praksis er det kun lakkgarantien og rustgarantien som er reelle garantier).
Du har to argumenter når du reklamerer: Partikkelfilteret er ment å vare ut bilens alder. Og småkjøring må også defineres som normal bruk av bilen.
Derfor bør man i utgangspunktet kunne rette et slikt krav til bilforhandleren. Men dersom bilforhandleren har gjort deg kjent med at du jevnlig må opp i høye hastigheter for å holde filteret rent, har du en svekket klagesak. Sjekk i bilens instruksjonsbok om det står noe om å måtte kjøre i høye hastigheter for å brenne filteret rent.
Det er altså småkjøringen som tetter partikkelfilteret. Det gjelder typisk familiens nummer to-bil. Da kan det likevel være mest lønnsomt å velge bensinbil. Derfor bør familiens typiske nummer to-bil være en bensinbil. (ANB)