Timeglasstoppet på Hellvik

Foto: Arild Drolsum

Foto: Arild Drolsum

Av
DEL

LeserbrevJa, for det er det den tekniske betegnelsen er ifølge Statens vegvesens håndbok V123. Mandag fikk jeg tilfeldigvis vite at det skulle være et møte nede på Hellvik om de problemene som det nye busstoppet har ført med seg. Etter at både Statens vegvesen og busselskapet har fått mange tilbakemeldinger på det nye, uforståelige kjøremønsteret, er det positivt at det blir handlet raskt for å finne en fornuftig løsning.

For slik det nå har blitt, kan vi ikke ha det. La vi som bor på Hellvik og Hellvikskog slippe en lengre busstur fra brygga, og la bussene slippe å kjøre over en kilometer ekstra på hver tur. 

Jeg kom meg på sykkelen og kjørte trygt til Hellvik busstopp på den nye, sikre gang- og sykkelveien. Fikk litt ny informasjon fra både vegvesenet og busselskapet, men måtte naturlig nok holde meg i bakgrunnen da møtet begynte. Fikk vite av vegvesenet at det ikke var timeglasset som var problemet, men svingen inn mot stoppestedet. Busselskapet stilte med to prøvebusser, og det ble siktet og målt. Og jeg dro der ifra med en følelse av at dette ville de komme til å løse.

 For det er viktig at de riktige aktørene møtes og snakker sammen, og da bedre sent en aldri. Og når vil vi få tilbake det normale kjøremønsteret? Det kunne ingen svare på.

 Frem til det får vi forsøke å lære oss de nye rutetidene for å finne ut hvilken side av veien vi skal stå, hvis vi skal en tur retning Blylaget. Og så må vi være oppmerksom på at buss 565 – Blylaget via Hellvik tar omveien om Bergerkrysset selv på søndager, hvor det kun er timerutet, og de ikke vil få problemer med en møtende buss i timeglasstoppet. Forstå det den som kan. 


Arild Drolsum

Beboer Hellvikskog

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags